La parkett i sovrummet och de sista plankorna hamnade med skarvarna på samma ställe för varannan plank. Dessa skarvar bildar då en linje som alltså går 90 grader mot golvets riktning.
Blev inte helt nöjd med detta utan tycker att det är snyggare när skarvarna går lite hur som helst. Vad anser ni? Hur lägger proffs?
 
lamellparkett och laminat lägger man med fallande skarv ar... punkt slut....
 
OK, det innebär alltså att skarvar inte bildar en linje som jag beskriver?
 
Det är också en kostnadsfråga då du får mera spill med alla skarvar på samma ställe.
 
Man undviker att lägga så att det blir skarvar som kommer nära varandra, en tumregel är att få dem att ligga 60 cm från varandra.

/Kent
 
Situationen som patrikz beskriver kan uppstå om man för varannan rad har en så pass kort överbliven bit att den inte är användbar som start på nästa rad. I så fall börjar varannan rad med hel planka och därmed hamnar skarvarna bredvid varandra i varannan rad.

Hållbarhetsmässigt spelar det ingen roll, eftersom det är varannan rad det handlar om. Det viktiga är att skarvar i två till varandra gränsande rader inte ligger för tätt. Däremot tycker jag inte det är snyggt när skarvarna hamnar regelbundet. Jag skulle i detta fallet valt att kapa bort en bit (olika lång för varje rad) ifrån startplankan på varannan rad för att får skarvarna mer utspridda. Det blir lite mer spill, men mycket snyggare slutresultat.
 
Bra beskrivet peroande. Just så blev det. Håller med dig att man bör kapa bort en bit för att få förskutet. Tyvärr beskrivs inte detta i instruktionerna vid govläggning utan det får man lära sig av misstagen man gör. Inte lätt för oss gördetsjälvare att veta alltså. Vi har lite mattor och sånt så det syns inte så mycket när rummet är möblerat, men det är ändå kul att få det perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.