Hej,

Vi har gjort en besiktning av ett hus vi tänkt köpa. Huset är byggt -79, 1,5 plans, platta på mark troligvis byggt av modulenthus. Taket är väldigt brant. Vi har räknat med att byta tak och tänkte då också sätta en kupa.

Under besiktningen visade det sig nu att takstolarna är skarvade. Skarven går vid "golvet av vinden", och innebär att takstolen är helt av och man har satt en träbit med spik som stöd.

Det finns inga handligar på konstruktionen.

Vad säger ni experter? Är det, var det, ok att skarva takstolar? Kostar det mycket att byta dessa?

Huset har ju stått sen -79, men vad är risken? Bör man byta takstolarna om man bygger en kupa?

:S
 
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Vad säger ni experter? Är det, var det, ok att skarva takstolar?
O Ja. Men det måste naturligtvis göras på rätt sätt.

Du har ingen bild?
 
Bild kommer. Menar du att O,ja det är ok att skarva? enligt bygg ama eller likande?
 
Bilder. Takstolen är helt avsågad och skarvad...

Är detta ok?
 
  • IMAG0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja det är ju inte reglerat på annat vis än att det färdiga huset ska klara en del givna laster.
Och måste konstruktören kapa en takstol av någon anledning (skorstensgenomföring, eller liknande) får han helt enkelt räkna ut något sätt att lösa det på.

Och på samma vis kan saker hända under bygget, och då brukar det kallas LPP, löses på plats, och man försöker göra en lika hållfast lösning.

Och som ett tredje exempel kan jag ta reparationer, har ett takläckage skadat en takstol, den har ruttnat, så måste det dåliga kapas bort och friskt virke skarvas in.

Men som ledstjärna hela tiden är att det ska vara tillräckligt starkt, dvs lika starkt som innan.
Men det går så gott som alltid att lösa, ibland enkelt, ibland komplicerat.
 
Detta är inte gjort av någon "speciell" anledning som du anger (genomföring eller skorsten) utan ALLA takstolar är skarvade.
 
Mikael_L
Jag tycker det ser rätt OK ut.
Dom har slagit i 6 spik på varje ända av laskbrädan och antagligen lika många på andra sidan.
Det går att räkna ut hur många spik man behöver för lasten ifråga, om man vet alla mått och förhållanden.
Men det där är inget som jag tycker ser tokigt ut.

Massor med spik är inte bra det heller, så dom som gjort det kan mycket väl haft full koll. :)
 
....och att sätta en takkupa skulle då inte vara ett stort problem för mer belastning? Då kan man ändra antal spik?
 
Ska det byggas takkupa så ska det ju ändå anlitas en konstruktör. Då får du reda på hur det ligger till.
 
Om alla takstolar är skarvade så kan man väl misstänka att detta är gjort från början? På din första bild ser det ut att vara lite nyare vitt virke i konstruktionen, men där kanske man har lagat något ruttet?

Har det fungerat de senaste säg 5 åren lär inte taket braka bara för att du flyttar in. Om det ser ok ut nu skulle jag inte oroa mig, men det skulle ju kännas bra att veta att ingreppet är gjort för några år sedan och inte häromveckan....

För att ge dig lite perspektiv på tillvaron kan du titta på dessa bilder. Trots lite rostiga reglar så var detta taket rakt även innan operation räddning startade. http://mugglo.net/tokstol/
 
Tack för svar!

Jo, det är nog i princip gjort 79 tror vi. Någon regel ser nyare ut, men det är inte nygjort. Och det har ju hållit sedan 79 då.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.