Hej!

Jag ska byta bänk och blandare i ett litet kök. Jag ser dock att man istället för att använda någon koppling mellan rören har "tryckt ner" blandarrören i de befintliga kopparrören. Min fråga är hur jag smidigast gör vid byte av blandare. Ska man tro att det går att dra ut rören, eller ska man såga av kopparrören en bit under skarven? Vore ju tråkigt att inte kunna slå på vattnet....

Mvh
Stefan
 
nån form av koppling lär det ju finnas ? Bara trycka ihop rör lär ju inte fungera så bra. Bild kanske?
 
Hej igen, precis så känner jag också, men kolla bilden... ;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar på att såga av röret en centimeter under kopplingen här och sedan köpa vanliga kopplingar, vad tycker du?
 
ja men där har de lött ihop rören och det förklarar ju allt. Ska du byta så är det ju enklast med nå skarvar
 
Krilleman
Börja med att montera två Vatette ballofixer direkt. Har du tur så når ju dom nya blandarrören ner till ballifoxerna.

Vad har du för blandare som ska monteras?

Och mät det undre kopparröret. Det kan vara 16mm! Dagens standard är ju annars 15 eller 12.

Tänk även på att blandarröret kan vara nerstucket en bit i det grövre anslutningsröret. Kapa bara hälften med bågfil och lys med en ficklampa för att se om så är fallet!

Glöm inte stödhylsor.
 
Tack så mycket! Jag får rören till 11 mm som väl är gammal standard.
 
Den nya blandaren har flexibla rör, ska kolla hur långa de är.
 
Krilleman
Japp, 11mm är en gammal standard.

Har blandaren med Soft-PEXrör (som du kallar för flexibla) 3/8" (10) lekande mutter eller är det 10mm kromade mässingsrör som anslutning?
 
Har det verkligen funnits 11mm rör som standard? Jag trodde bara det var 15mm rören som tidigare var 16mm.
 
Krilleman
11mm och 13mm har också funnits!
 
7/16 och 1/2 tum är det då troligen

protte
 
Krilleman
Och ett förtydligande är ju att Vatette har 15x11mm & 15x13mm förminskningar om man råkar på dessa dimensioner som passar i valfri 15mm klämringskoplling/ballofix!
 
Hej!
Kapar tråden för en liknande fråga. ska byta blandare i köket. Så här ser det ut just nu, äldre 16 mm rör med påskarvad 12 mm.

Vill sätta på två vatette minikulventiler 12x10 på 12 mm rören och sedan montera den nya blandarens (Fmm) släta koppling rätt i minikulventilens klämring. Tänkte sätta 10 mm stödhylsa i blandarens släta koppling.

några synpunkter på den planeringen?



Rörinstallation under diskbänk med 16 och 12 mm kopparledningar märkta, äldre påskarv och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
inget förutom att du nog inte behöver stödhylsa i slangarna från blandaren. Tror inte det går att få dit ens?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.