Halloj!

Har flyttat till en stuga där badrummet är från 70 talet. Golvet är av plastmatta och den är typ ihopskarvad, lappad, på mitten.
Det har stått en garderob där och det vart tydligen skador i golvet när den skulle ut. Så man la helt sonika på en plastmattebit till, och skarvade ihop det med någon tjock massa. Där garderoben stod tidigare står nu en duschkabin. (duschar alltså inte direkt på golvet)

Plastmattan på golvet går upp ca 10cm på väggarna, väggarna är sen i typ masonit/pappmaterial, som är klätt med något papptapetliknande som håller på att lossna i sina hörn :)

Har haft besiktningsman här i samband med att jag köpte och kunde iallafall konstatera att det inte är någon fukt där inne. Och det är ju skönt.


Jag tänker ta hit en plattsättare som skall få kakla och lägga klinkers.

I vilket fall och nu till frågan, hur skall jag påbörja detta, behöver jag riva ut plastmattan eller kan man flytspackla direkt på den och sen sätta badrumsgips på väggarna?

Vill försöka göra så mycket som möjligt själv (som de flesta andra antagligen :) )

Mors så länge!
 
apotekarnes
Plastmattan behöver inte tas bort om du ändå ska flytspackla och lägga klinker. Mattan blir ett extra tätskikt om den är hel, vilket din kanske inte är.

En varning bara. Om bjälklaget i badrummet är klent och svajigt finns risken att fogarna kommer att släppa eftersom golvet inte är stumt. Man brukar regla cc30 i badrum för att undvika just detta.
 
Hej,

Jag har för mig att man brukar säga att livslängden på plastmattor är runt 20 år. Dvs, din matta är säkert inne på sista versen och jag skulle absolut själv ta bort mattan.

Sedan måste du ta bort gipsskivorna/masonitskivorna och byta ut dessa mot nya skivor utan papp.

Golvbrunnen ska bytas den också om den är äldre än 90.
 
Behöver inte plastmattan tas bort? Om det kommer att flytspackla på plastmattan och sedan nytt tätskikt så räknas väl det som dubbla tätskikt och det är väl inte okay? Vad är det för vits med att behålla plastmattan??
 
Tack för svaren.
Hade hellst låtit mattan ligga och flytspackla direkt på. Brunnen kommer flyttas och därmed även bytas den med.
Går det inte att sätta badrumsgips/någon annan slags skivor, direkt på befintliga masonitskivorna? eller med regel emellan? Och fuktspärr på skivorna
 
Om jag tar bort plastmattan, då lär det antagligen vara någon slags golvspånskiva där, skall man ha fuktspärr direkt på den isånna fall?
 
optimum
Kakel eller klinker och våtrum.
Då är det våtsystem som gäller-

Ingen spånskiva och om du inte använder våtrumssystem med matta så är det specielle våtrumsskivor som gäller.
Alla gamla mattor ska bort.

Läs www.gvk.se

Finns även massor här på forumet att läsa.

Bra nära grävskopa om man ska följa reglerna.

mch Roland
 
Golvet, ta bort plastmattan och sedan slipar du bort eventuella limrester så att spånskivan ser okay ut. När du fått bort plastmattan ser du ju även om allt ser okay ut under så det inte krypt under någon fukt eller så. När spånskivan är ren och fin så primas den och sedan flytspacklar du direkt på spånskivan. Efter flyspacklingen så sätter du tätskickt. Jag rekommenderar att du använder ett duksystem... det är snorenkelt!

Brunnsflänsen måste ligga i samma nivå som flytspacklet och ytterkanten min 20 cm från färdig vägg.

Väggen, masonitskivorna och eventuell vindskyddsplast måste bort. Reglat i cc 30 och nya spånskivor (typ Byggmax WAB/LIP skiva).
 
apotekarnes
Du behöver faktiskt inte flyspackla. Enligt GVK kan du förstärka spånskivan antingen med flytspackel eller med en formstabil skiva som hellimmas. Om du behöver ändra fallet i rummet är såklart spackel att föredra. Vad som är en formstabil skiva vet jag dock inte. Våtrumsgips kanske? Nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.