Är det tillåtet att skarva vattenrör så här efter att man bilat hål i rören?
 
  • Skarvade vattenrör i ett uppbilat golv med synlig koppar och vita plastdelar; omges av verktyg och avklippta rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör skarvade efter håltagning, omgivna av cementdamm och en hink i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Skarvar på vattenrör får ej vara dolda. Skarvar måste finnas bakom en inspekterbar lucka.

Sen får man lov att göra som man vill men räkna inte med ersättning från bolag vid en ev skada.

Jag sågade av rör i golv till badrummet när jag renoverade hallen. Det skarvades pga att dra nya rör innebär att riva hela badrummet.

Således har jag själv valt att ta risken tills det är dags att renovera badrummet och dra helt nya rör. (Krypgrund under så inspekterbart och jag är personligen medveten om riskerna)

Detta ser ut som en renovering av badrum och det skulle jag inte acceptera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rickard.
Hårdlödda skarvar har i alla tider varit godkända dolda och mer eller mindre branchpraxis ända fram tills att säker vatten valde att inte göra det. Det är alltså tillåtet att göra det men ett avsteg från säker vatten, vad försäkringsbolag skulle säga vid eventuell skada vet jag inte, fråga ditt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.