Jag har hittat lite tankar och ideer om att skarva olika system här på forumet, men ingenting om det jag specifikt vill göra.

Jag tänker göra ett badrum (efter att ha rivit ut det gamla ifrån takreglar till golvbjälklaget inklusive innerväggar) enligt följande (nedifrån och upp):

1: Flyta på primat golvspån (ej fukttrögt, kåken kan inte kallställas ändå) ca: 15 mm så det täcker armering och golvvärmeslingor. Fallen mot brunnarna (en i varje hörn diagonalt mot varandra på ett golv om 3x4 kvm) tänkte jag ordna med avdragsbanor och avstämningsmassa med högsta punkter längst golvets kanter och en rät linje som delar golvet på längden. Eller så tar jag mod till mig flyter i alla fall det stora ytorna och stänger av mot brunnarna och skrapar lokala fall mot dem med avdragsbanor. Jag får se.

2. flytande plastmatta och dra upp den minst 100 på vägg, minst 20 mot dörrsockel och svetsa i hörnen samt i alla skarvar. (kan man ha mattan helt flytande eller måste den limmas? Kan man bara limma mot golv och lämna flytande mot vägg eftersom det är plyfa och därmed organiskt)

3. Väggar. Här vill jag ha Fibo Trespo i våtzon 1 (som är sammanhängade) som utgörs av "dushvägg", (800 mm brett och ytterligare 1000mm på var sida) på 15 mm K-plyfa efter att reglat i liv och lod enligt cc 600 och kortlat cc 800, iaf där jag vill ha upp duschblandare, handfat och o dyl. Jag vill byta till någon typ av färgsystem i hela våtzon 2.

Kan jag fortsätta med 12mm K-plyfa som underlag i våtzon 2, eller ska jag byta till 12 mm gipsskiva här? Eller någon annan skiva? Kan jag börja med exempelvis Beckers VA utan armeringsduk i zon 2 och jobba mig in i zon 1, säg, 50 mm ifrån varje håll (12mm gipsskiva eller annan skiva som jag får fästa fibo trespo på går också in 50 mm) . Därefter Sätta upp fibo trespo ifrån duschväggsavsnittet och ut till gränsen för zon 1, så att ett överlapp om 50mm bildas.

Kan det här räknas som att jag håller mig inom reglementet även om jag inte kan hänvisa till någon rekommendation ifrån tillverkaren av något av systemen. (Om någon känner till någon sådan så berätta gärna!)

Kan jag använda tex beckers VA med armeringsduk? (jag spacklar mot våtrumsmattans kant med spackel av godkänd sort, sedan målar jag ner över mattan ca: 50 mm. Med arm duk så sätter isåfall ett skikt av godkänt fogmassa under dukens kant och målar ned några mm under det också. (Spacklar mot mattans kant i båda fallen.)

Blir det bättre om jag om använder tex beckers VT med eller utan armering?

är det bättre att utföra skarven utan armering (VT eller VA) och sedan byta till armering efter ytterligare 50mm - här håller jag mig till samma tillverkare.

Någon form av överlapp måste väl till?

Någon som har någon fundering, eller rent av känner till någon rekommendation ifrån tillverkaren eller relevant organisation?

Det är första gången jag postar, har följt forumet i några års tid utan att vara medlem - har inte behövt fråga om någonting förrän nu. Hoppas någon har tid svara, om frågan har behandlats tidigare så hänvisa gärna.

Tack på förhand.
 
Det verkar inte finnas några rekommendationer någonstans, efter att jag kontaktat mitt försäkringsbolag så fick jag dock betryggande besked om en alternativ lösning som inte kräver någon skarv mellan två system, även om det hade varit kul.

Jag tar det säkra före det osäkra, så frågeställningen är inte aktuell för mitt badrumsprojekt längre. Moderator kan bara ta bort inlägget om det är irrelevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.