Hej!

Jag har ett dike som vi ska lägga igen, lägger då ner trummor för att bibehålla funktionen på diket, vatten som kommer uppifrån skogen på andra sidan vägen.

Jag har fått tag på några trummor i varierande dimension (plast och plåt), de var gratis så det var svårprutat ;)
Har fått ett tips om hur man skarvar ihop dem, att gjuta med betong runt skarvarna.

Då betongen gärna rinner iväg lite, så tänkte jag vidareutveckla det lite.
Om man skjuter in rören lite i varandra, typ 2-3 dm. Fyller ett varv med fogskum, och sen gjuter. Då rinner ju inte betongen in och försvinner.

Vad tror ni om det?
Eller finns det bättre tips?
 
Jag hade skjutit in dom i varandra. Och fyllt med grov material som inte kan rinna mellan skarvarna. Är inte världens bästa lösning med olika dimensioner men det borde duga.
 
Bonnens modell ger ju en extra dränering och så gör jag också.
börja med det klenaste röret så minskar risken att det fastnar något i skarvarna.
Hoppas att rören är minst 200 mm, risken att det fryser igen annars.

protte
 
Det var smart tänkt med extra dränering, det kan ju inte skada.
Då bör man väl lägga en markduk mellan åxå, så det inte täpps igen,

Rören är 300 och 400 mm.
 
-PC- skrev:
Det var smart tänkt med extra dränering, det kan ju inte skada.
Packa tät jord på "tilloppssidan" runt trumman, och stensko helst med en del grövre (typ knytnäve och uppåt) så att Du inte får in vatten i fyllen utanför trumman. Det är en risk vid rejäla flöden och har pajat många trumläggningar.

Gjuta trumskarvar kan man behöva göra vid grunda läggningar då trycket från fordon blir högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.