Försökt googla detta svaret utan att hitta nått direkt. Finns 100 tals artiklar om hur mna bygger altan men ingen nämner hur man skall skarva trallen och skruva fast den.

Fråga 1.
Jag har 45x145 regel och en ganska bred altan så kommer behöva skarva flera bitar. Logiskt sett så antar jag att man måste skarva trallen över en regel. Jag har dock även läst att skruven skall sitta minst 3cm in på brädan för att det inte skall bli sprickor.

Hur gör man med regeln, breddar man regeln med spillbitar på de ställen som trallen skall mötas så att man kan skruva skruven längre in på trallen?

Eller alternativ 2, skruvar man in en längre skruva snett från trallen in i regeln.

fråga 2
Då jag kommer behöva kapa trallen behöver jag olja ändarna, det är ju visserligen impregnerat men tycker inte att impregneringen har trängt in helt i virket.
 
F
Generellt så drar man skruven lite snett. Men att laska på en spillbit på regeln är ju inte fel alls men ett jäkla merjobb.
 
  • Gilla
Gruvan Malmen
  • Laddar…
Jag förborrade och skruvade in snett.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag skruvade lite snett.
 
  • Gilla
Viktor34
  • Laddar…
Eller dela in ytan i kvadrater med hela längder och en frisbräda mellan.. snyggt och ingen skarv... Handritad skiss över trägolv uppdelat i kvadrater med frisbräda som avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Eller dela in ytan i kvadrater med hela längder och en frisbräda mellan.. snyggt och ingen skarv...[bild]
Precis så har jag också gjort. Minimalt med spill och planerar man och har en sänk/cirkelsåg så kan man ren-såga efter man lagt trallen och få allt exakt lika långt.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Precis så har jag också gjort. Minimalt med spill och planerar man och har en sänk/cirkelsåg så kan man ren-såga efter man lagt trallen och få allt exakt lika långt.
Absolut, utom sista brädan om man har genomgående frisbräda.
 
F fsn skrev:
Absolut, utom sista brädan om man har genomgående frisbräda.
Helt korrekt! Första och sista får man kapa innan man sätter den, eller finlira med Feinen.
 
Ofärdig träterrass under konstruktion med synliga underliggande stödbockar och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
R Robert-san01 skrev:
Helt korrekt! Första och sista får man kapa innan man sätter den, eller finlira med Feinen.
Tycker det är skit att dra fram fein eller sticksåg för sist biten, blir aldrig lika fina eller raka snitt. Bäst tycker jag det är att temporärt häng frisen och sen ta bort den vid sågning.

Jag har själv hamnat lite rövigt där jag skall ha två frisbrädor men redan satt räcke av säkertetsskäl på ena sidan och nu inser att jag behöver ta 2-3mm till på rensågningen. Kommer inte åt frisbrädan pga stolparna till räcket. Då blir det nog ett jobb för Fein men jag tycker inte om det.
 
F fsn skrev:
Tycker det är skit att dra fram fein eller sticksåg för sist biten, blir aldrig lika fina eller raka snitt. Bäst tycker jag det är att temporärt häng frisen och sen ta bort den vid sågning.

Jag har själv hamnat lite rövigt där jag skall ha två frisbrädor men redan satt räcke av säkertetsskäl på ena sidan och nu inser att jag behöver ta 2-3mm till på rensågningen. Kommer inte åt frisbrädan pga stolparna till räcket. Då blir det nog ett jobb för Fein men jag tycker inte om det.
Är helt med dig. I mitt fall har jag betongdeck som det syns på bilden så det blev att kapa den plankan innan jag satte den.
 
Ett bra jobb för gap/gersågen. Kapa alla längder exakt och lägg i den färdiga ramen...
 
J
Om du kör på förslaget som @Mazen gav (vilket jag också tycker är snyggast!), tänk på att ändarna inte sällan är risiga. Om du kör 4200mm, planera för kanske 4100mm och kapa 50mm ändarna
 
  • Gilla
xmlp3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.