Hej,

Vi ska sätta upp panel, förmodligen pärlspont, på väggarna i vardagsrummet. Och vi har beslutat för stående panel. När vi tittat på panel ut i handeln så finns det mest längder på 360cm och uppåt. Nu till det rent byggnads tekniska. Vår takhöjd är 240cm, kan man skarva stående panel eller ser det helt tokigt ut? Jag menar annars blir det en himla MASSA spill. Hur gör man?

Tack på förhand:):)

Ullis
 
360cm och uppåt, som sagt. Satsa på 480cm och dela på hälften.
Skarvad pärlspont blir heltokigt och fult.
 
Nyligen gjort samma sak. Skarvade allt och fick minimalt spill. Ser snyggt ut tycker vi med skarvarna lite utspridda.
I helgen gjorde vi samma sak i hallen (4.6m i takhöjd). Vart grymt snyggt.
 
Totte_S
Smaken är som sagt som baken.
Med 4,60 i takhöjd håller jag med om att det säkert kan bli bra med skarvar.
Men i ett vardagsrum skulle jag hellre satsat på oskarvat. Går ju dubbelt så fort (nåja) att sätta också.
Jag har haft skarvat i köket på ett par ställen och det går att få bra även med hyvlad pärlspont, bara man gerar och skarvar över regel. Ska man täckmåla så fixa spackel resten. Men som sagt, jag hade gjort som Johan G och köpt 480.
 
Beroende på hur rummet ser ut så går ju faktiskt en hel det av "splillet" att använda över/under fönster/dörrar/trappor/element etc.

Jag hade samma problem när jag skulle panela om huset. Behövde 2800mm panel så jag hade beställt ett paket med längder max 3300 för att minimera spillet men fick ett "vanligt paket". Spillet blev dock obetydligt när alla fönster/dörrar/gavelspetsar var klädda.

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.