Jag är i färd med att köpa nedan nämnda schuntaumatik.
Då jag har pannan i uthuset funderar jag hur jag skall få sladden till inomhusgivaren och termostaten att räcka enda till huset (drygt 12 meter).

Hur skarvar man denna sladd?


TermOmatic reglersystem
komplett med shuntmotor/ reglercentral, framledningsgivare, rumsgivare och komplett monteringssats inklusive 24V nätadapter med transformator och stickpropp.
 
bör vara vanlig "EKKX 2x2x0,5" , dock i rör på sträckan utomhus...om jag förstod dig rätt :)
...det rör ju bara sig om signalöverföring
 
ampere skrev:
bör vara vanlig "EKKX 2x2x0,5" , dock i rör på sträckan utomhus...om jag förstod dig rätt   :)
...det rör ju bara sig om signalöverföring
I uthuset skall har jag pannan. från shunten går det ju en, kanske två kablar som skall koplas till givare och termostat.
(jag vet inte om givaren och termostatvredet är i samma låda.)

Så svaret är ja, det rör sig nog om endast signalöverföring.
 
EKKX är inte lämplig att skarva annat än i plint. Den är inte särskilt tålig fysiskt. Lödskarv är inte heller en bra idé.
Kan du inte byta ut hela kabeln? EKKX kostar nästan ingenting.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Med fiskögon går det alldeles utmärkt att skarva ekkx
 
Sockerbit duger också så länge du skarvar inomhus.
 
Jovisst går det att skarva, men EKKX är inte särskilt tålig. Drar du den för hårt i tex. en sockerbit gör du en brottanvisning som leder till kabelbrott när du rör kabeln nästa gång. En plint pressar bara undan material och skär inte.
 
Sant

Problemet är bara att vanliga bostäder brukar ha på tok för få plintar för att jag ska trivas. Sen ska det väll heslt vara en 110 plint så att ekkx:en känner sig hemma ;)

EKKX= teleledning
110 plint = telias standardplintar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.