Håller på och klurar på hur jag snyggast ska dra kabel till mina vägglampor i biorummet. Har fyra armaturer som idag har 2X1,0mm med mellanbrytare och euro stickpropp. Tänkte sätta dessa med en sådan http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161836339 till en stickpropp och in i en plug-in dimmer (kör med halogen med E14 sockel). Har köpt 20x20 kabelkanaler med tanke på att kunna dölja kabel och mellanbrytaren men den fick inte plats. Hur kan jag på ett lagligt sätt skarva ihop armaturens kabel med min SKX i min öppningsbara kabelkanal. Behöver jag t.ex. ha skarvar med dragavlastning om jag klamrar SKX innan och efter skarven? Kan tyvärr inte byta sladden hela vägen då lampsockeln inte går att öppna utan att förstöra (har redan provat på en lampa).
 
Skarvhylsor ska väl få plats. Använd hylsor godkända för 230 V (gärna krympskarv som blir något tunnare) och en bra presstång. Lägg sedan krympslang utanpå som täcker en bit av kabelmanteln (men glöm inte att trä på den före skarvningen :)).
Skarven bör inte utsättas för någon större dragpåkänning, men det sker kanske inte?

CA62B9F3-545C-499C-B5A5-14D917C0D146.JPEG 83FD6272-72F0-400B-A42A-1B49F14069AE.JPEG
 
Om jag tolkar frågan rätt så handlar det inte om att skarva, utan att grena av. Då funkar nog inte hylsorna (för det blir väl inte bra med flera trådar i varje hål?).

Men skulle verkligen en hylsskarv vara godkänd i öppningsbar kanal?
 
Enda "lagliga" är nog att byta ut socklarna eller kanalen så att avgreningarna får plats... Själv skulle nog jag lött ihop trådarna och trätt över krympslang, först över själva lödningarna sedan över hela skarven.
 
Visst går det att pressa med flera ledare i. Det finns t.o.m skarvhylsor för olika ledarareor, bl.a. hos Elfa. Helst bör dock ledarisoleringen få plats innanför kragen, annars behövs dubbla lager krympslang utanpå.

Kopplingar ska vara åtkomliga, ja, men 526.3 ger undantag för bl.a. förbindningar som är svetsade, lödda eller kontaktpressade. Dessutom är väl denna kanal öppningsbar. Är den öppningsbar utan verktyg gäller det att skarven är dubbelisolerad.

Löda ja, det har jag praktiserat ett på gånger med gott och beständigt resultat. Det är dock kanske inte riktigt "rumsrent" inom starkström?
http://www.byggahus.se/forum/el/132159-flytta-lamputtag.html
http://www.byggahus.se/forum/el/176496-snygg-skarv-av-svart-skx.html
 
Det är bara grena jag ska göra i den lilla kanalen. Skarva gör jag med den länkade ovan som är gjord för SKX och har dragavlastning.

Exempel på godkänd 2p skarv som är ganska nätt?
 
Egentligen lär klammer inte duga som dragavlastning, och om de skulle duga så lär väl SKX'en anses fast installerad vilket är förbjudet.

Faran är väl om t.ex. barn börjar mickla med detta.

Kan du inte använda någon slags 12V-grejer som inte alls har samma beröringssäkerhetskrav?


Hur som helst, oavsett om man använder skarvklämmor eller löder ihop med krympslang/eltejp så är ett bra tips att få skarvarna att ligga en bit ifrån varandra.

Skala först ytterskalet på SXK'n kanske 10cm. Klipp bort 5cm på den bruna på ena kabeln, och 5cm på den blåa på andra kabeln. Skarva sedan som de ser ut, då kommer det se ut såhär:

SXK - ytterisoleringsgräns - 3-4cm - skarv på bruna ledaren - 5cm - skarv på blåa ledaren - 3-4cm - ytterisoleringsgräns - SXK.

Ena fördelen är att det blir inte lika skrymmande som om skarvarna ligger bredvid varandra. Den andra fördelen är att om isoleringen skulle bli dålig så har man orginalisoleringen på innerledaren invid som kortslutningsskydd.

Om du löder, se till att det inte blir några vassa utstickande "taggar" som kan skada tejpen. Det är lite krånligt men värt att försöka tvinna kablarna "mot" varandra. Man behöver oftast hålla fast båda kablarna för att lyckas.
 
Köpte 400V skarvklämmor på Ahlsell som jag krimpade fast omlott. Sedan satte jag krympslang över skarvarna. Till sist satte jag en grövre krympslang över hela skarvpartiet. Att lyckas dra fritt detta så att naken tråd exponeras finner jag högst osannolikt. Försökte få in SKX skarvplint men den gick inte in i mindre kanal än 30x30 jag behövde ha 20x20.

Jag provade att dra loss innan krympslangarna sattes fast. Jag kunde inte rubba den, så det lär sitta. Skulle man ha gjort det bättre så skulle man nog ha behövt smält in allt i epoxi eller dylikt. 4 till 1 plinten var smidig att jobba med men frågan är om den verkligen håller bättre. Så som kablarna sitter på fjärrstyrt uttag blir det ingen mekanisk belastning.
 
Låter som väl utfört d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.