Har tryckt 45x95 som är 4.8m och skulle behöva skarva på ca 1m

Hur gör man det bäst?

Funderade på att göra ett snedkap på ca 1m på varje bit, limma med PU lim och skruva, verkar det vara ok?

Ska vara till en pergola med upplägg bara i ändarna, förstår att dom kommer böja ner sig men det får gå så länge det går...
 
Åsa Lund
En spikplåt på varje sida blir för fult?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En spikplåt på varje sida blir för fult?
Ja iom att det blir varje regel så...
Ska kolla om det finns längre men det är väl tveksamt, speciellt nu så sent på "säsongen"
 
Åsa Lund
Ska det vara på varje så lägg åt vartannat håll
 
I båtvärlden så kapar man 7ggr bredden på det som ska skarvas (har jag för mig) för att skarven ska bli lika stark, tror det blir för dåligt med spikplåt
 
Om det inte får synas underifrån, men kvittar på översidan, kanske du kan fräsa (såga med cirkelsåg) ett spår och försänka ett stående plattjärn... Typ 25x2 eller nått..

Ska det vara 5,8 meter mellan upplagen lär det väl vara på gränsen om en tyngre fågel landar?
 
Blir ca 4.8m mellan upplagen men vill väl ev göra en tass i änden och sen ska det fästas upp mot ett bef tak

Att det kommer hänga det är jag på det klara med men 95 är max för takhöjden, skulle ev kunna gå upp en dim till 120 men fråga är om det gör nån större skillnad?
 
Lekmannamässigt känns det spontant bättre att skarva längs med mitten.
 
Kanske klyva och limma med förskjuten skarv? Men vad är det som hindrar att gå upp i dimension? Infästning i ändarna? Jag hade velat gå upp en eller två dim på den längden. Ex om man vill ha någon klängväxt där.

//Ulf
 
Uppbyggnad av en träkonstruktion utanför ett rött hus, med reglar upphängda på en befintlig byggnad, bredvid ett vedstapel och en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så såg det ut innan jag börja
Trädäck under konstruktion med verktyg, träreglar och en DeWalt sågstation, intill en trädgård och ett spa-bad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är jag nu

Från trallen upp till underkant utstick garagetak är det 240cm

Tänkte hänga reglarna i utsticket och lägga dom på en regel i framkant, ev så jag kan ta lös dom och vända på dom om dom börjar hänga för mycket :D

Helst hade jag ju haft ett riktigt tak men hade inga idéer om hur jag skulle lösa det med lutning och infästning i garagetaket.

Dörren på bilden är ungefär där DeWalt sågen står
 
Kan du inte ta en grövre dimension och smalna av dom i änden som hamnar under taket?
 
useless useless skrev:
Kan du inte ta en grövre dimension och smalna av dom i änden som hamnar under taket?
Jo det vore iof en idé
Men dom lär ju säkerligen skarvas dom med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.