Eftersom puckot jag köpte garaget av inte fullföljt bygget så undrar jag nu hur jag ska göra.

Takstolarna sitter på cc 120.
Mellan dessa ska ja ha ytterligare en regel för att golvet ska funka på ovanvångingen.

Jag har fått reglar men dom är bara 6m. mina ska va drygt 6.5m.

Takstolarna är ju skarvade med pressade plåtar.

Vad ska ja köpa för plåt att skarva dom andra med?


Bilder på takstolarna finns på http://www.swedishrotary.com/garage/index.html

//Magnus
 
Mina golvreglar sitter med vanlig spikplåt, 130X196, nyttjandegrad 26% vid 8,5m spännvidd. Med andra ord, ta vad som i plåtbeslag som finns i bygghandeln...
 
Snabba puckar!

Tackar för svaret. 100x200 borde funka då va?
Vad spikar man dom med? Nåt speciellt?

//magnus
 
Redigerat:
Ankarspik eller Ankarskruv är väl vad som rekommenderas till spikplåtar.
Se till att du spikar rätt om du använder ankarspiken, att ångra sig finns inte..
 
hade lagt samma dim på vardera sida med överlapp på en halvmeter sen lim emellan å mata i spik.
då BLIR det bäst!!

snickar estwing
 
Att det blir bäst att limma skulle jag nog kanske hålla med om, men är det nödvändigt på mellanreglar i ett garage?
Kommer att vara förråd på ovan våningen.

//Magnus
 
Mikael_L
Tja, jag är ju ingen konstruktör, men att laska pbs med regel av samma dim eller t.ex. 18mm konstruktionsplywood i dim t.ex. 1200x220 mm, sen lite lim och skruv alt spik känns ju bra mycket rejälare.
Spikplåtarna i sig tar ju ingen böjande moment att tala om, de är dom för korta för. Så allt blir beroende av att bjälkändarna fortsättar och ligga stumt mot varandra för att därigenom hålla bjälken rak.
 
bleck är minst lika dyrt till det lilla virke som skall användas. varför tvekar du då på att få det väldigt bra???

laska dit på varje sida och limma , sen mata in galvat 4" spik.
blir erfekt!

mvh
snickar estwing
 
Jag får väl gå ut och kolla hur mycket virke jag fick. Har inte räknat igenom.

Bör det inte vara varmt när man limmar sånt? Har ingen koll på trälim...

//Magnus
 
Ska du bara ha övervåningen till förråd så hade jag lagt 120x240 skivor av andrasort. typ spån eller plywood som golv på cc120 reglarna skicka in ett par kortlingar 45x70 så funkar det fin fint.
 
Mikael_L
magnusrx7 skrev:
Jag får väl gå ut och kolla hur mycket virke jag fick. Har inte räknat igenom.

Bör det inte vara varmt när man limmar sånt? Har ingen koll på trälim...

//Magnus
Vinterlim!
Funkar ner till viss kyla, men torrt ska träet vara. Absolut inte fuktigare än brädgårdstorrt.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Vinterlim 3303.pdf
 
malmborg skrev:
Ska du bara ha övervåningen till förråd så hade jag lagt 120x240 skivor av andrasort. typ spån eller plywood som golv på cc120 reglarna skicka in ett par kortlingar 45x70 så funkar det fin fint.

Har redan reglar. dom skulle varit monterade av lev men det blev aldrig gjort. Han skulle även fixat skarven men jag har gett upp på honom. Anmälan på väg.

Har inte hunnit ut och räkna vad jag har men ska göra det.

Tack för tips om lim! Får ta och kolla upp det där.

//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.