Tjenna!

Håller på att renovera badrum, lilltoa och hall. Finns för närvarande en radiator i varje rum, förutom badrummet där radiatorn är bortplockad och rören skarvade med kopplingar!

Då jag ska in med golvvärme i alla tre rum så vill jag helt slippa radiatorrören, rören är av enkrets-typ, så måste leda vidare vattnet till övriga radiatorer.

I badrummet kommer jag gjuta golvet av betong och i lilltoa och hall kommer det bli träbjälklag.

Är det på något sätt tillåtet att skarva dessa radiatorrör dolt ? Genom att svetsa eller något liknande. Kommer såklart anlita VVSare för jobbet.

De vita rören är radiatorslingorna och de är klädda med plast! Huset är byggt 1970!

Bifogar bild, nederst på bild syns lilltoan, och ovan syns badrummet! (Har förberett för avloppsbyte hära!)

Tacksam för svar!
 
  • DSCN1124_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att det finns kopplingar som är godkända för inbyggnad.
 
Låter perfekt, får ta och ringa runt till VVSare då och se om någon har tid! :)
 
presskopplingar kan man skarva och bygga in.
 
Enligt nya regler skall fogar på rör vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för icke
utbytbar förläggning. Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våt-zon.

Kopplingarna lär väl bli godkända men inte för dolt montage, observera ett det gäller fogar svetsning och lödning kommer heller inte att vara godkänt dolt.

Sålunda: Man måste ha en vattentät låda där skarvarna är, med en dränering till våtrum där man vistas.
OM man "bygger in" skarvar bakom inspektionslucka så skall de sitta i en liten våtrumstät låda med ett rör i botten (t.ex.) som vid läckage läcker ut vattnet så att man kan se läckaget. Dränaget ska dessutom ha tillräcklig kapacitet att ta upp läckaget.
 
Så för att ta det kort, det finns inget sätt jag kan skarva rör dolt what-so-ever?
 
Radiatorrör borde väl inte vara nåt problem, det är en begränsad vattenvolym. Det är inkommande vatten som inte får skarvas utan inspektionsluckor eller liknande. Men det kanske är helt nya regler nu?
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
Jag säger som mikaelbe. Mig veterligen finns det inga regler som säger att dolda skarvar inte är tillåtna för värmeledningar, inte heller vilka typer av skarvar som får göras.

Att det ändå kan vara lämpligt att göra en så bra skarv som det bara går och att trycktesta det hela är en annan sak.
 
Jag trodde ett tag att det där med fackmannamässighet hängde samman med att det utfördes av fackman dvs yrkesman gärna certifierad i branschen men ack så tvetydigt min genomläsning varit. Det handlar först och främst om att man gör sina ingrepp utifrån de rekommendationer som finns (Googla dig fram...) Försäkringsmässigt så råder det tveksamheter. Någon i försäkringsbranschen säger tom att sådant här arbeten utförs noggrannare av hobbyhantverkaren är yrkesmän!?
Hittade en länk: http://www.vvsinfo.se/upload/pdf_dokument/vattens%C3%A4ker%20installation%20med%20kopparr%C3%B6r.pdf
som kan vara informativ.
Rent hobbymässigt så tänkte jag att du kanske kan göra ENDAST skarvarna synliga dvs på något sätt kapa rör där skarven kan göras synlig i observationslådor (vattentäta) sen fortsätter rören under golven...

- Förstår du hur jag tänker?
 
Jag är helt med på hur du tänker ByggBert, men har dock beslutat mig för att ringa hit en VVSare. Sådant som man inte behärskar är dumt att pyssla med själv då det kan uppstå ordentliga skador utav det.. Vatten är en sån sak, känner inte att mitt samvete skulle klara av att leva med att jag skarvat 3 radiatorrör dolt, skulle gnaga i bakhuvet resten av livet att tänk om det pajjar snart!

Men tror det stämmer att arbeten ofta utförs noggrannare av hobbyfolk än yrkesmannen eftersom yrkesmän ofta ska göra det fort men hobbypysslaren tar lång tid på sig att söka information och är nog ytterst noggrann då arbetet utförs. Gäller nog inte bara VVSare!

Angående dolda skarvar av värmerör gentemot tilloppsrör , i mitt hus ligger varm och kallvattenrör huller om buller, och det är påsvetsat rör så det blir T-kopplingar, dessa låg ingjutna respektive under träbjälklag, men det måste juh iaf ha varit godkänt då huset byggdes 1970?! Kan jag gjuta över dessa igen när jag är klar med arbetet?
 
  • DSCN1124_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.