Jag håller på att byta golvbrunn i ett litet duschrum. Rören är gamla limmade PVC-rör som gick av när jag jag skulle ta bort den gamla brunnen. Skarvarna sitter som svetsade så det hade aldrig gått att få isär en skarv med röret helt. För att få ett helt oskadat rör fick jag kapa ganska när en 90 gradersböj. Nu undrar jag om det kan vara möjligt att skarva med typ Fernco gummimuff. Jag kommer att kunna skjuta in muffen i varje fall 20 - 30mm så att klammret kommer riktigt innanför kanten. Det beror lite på hur flexibel gummimuffen är, har inte hållit i någon sådan. skarven kommer att sitta c:a 50 cm från golvbrunnen.

http://www.vvsobadrum.se/ror-rordel...ummitatningar/fernco-overgang-70-88-x-60-76mm

Bild på avkapad PVC-rörböj under golvbrunnsbyte i duschrum, med synliga skarvar och omgivande byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mats
 
Redigerat:
Har du limmade skarvar och en har gått av så är väl risken stor att fler går av. Limmet påverkade plasten negativt.
Jag skulle byta bort resten av rören.

Protte
 
Jo fast den gick så att säga av på grund av min påverkan när jag tog bort golvbrunnen. Att byta ut allt skulle innebära att riva golv och innerväggar och förmodligen bila upp golvet i källaren. Det är inte heller där det är limmat det gått sönder. Jag har brutit och bänt i den del som gått loss och plasten verkar stark.

/Mats
 
Krilleman
Aj aj aj. Tufft läge. Frågan är ju om ferncon kommer att trycka sönder ditt vita "äggskals-plast-avlopp".

Finns det ingen annan utväg så är ju bara fernco/JET du kan använda. Men jag tror en JET-koppling ger ett mer jämnt "runt tryck" kontra Ferncon som kan vara lite lurig ibland.

Det finns inget ställe du kan få fram en rakt bit rör så du kan skarva vidare med en vanligt avloppsmuff? Du kanske kan öppna lite i tak/vägg våningen under? Detta är oavsett det bästa alternativet!
 
S
dom här limmade "pvc" rören byter man. dom kan fallera i skarvarna
 
Hmm... PVC-rör före 1975 är (om jag är rätt påläst) inte av HTA-typ och har generellt stora sprödhetsproblem, inte bara i skarvarna.
Följ råden från prototypen, krilleman_215 & SBH här!
 
Problemet är väl att det är sådana rör i hela huset då förmodligen allt byttes 1970 i samband med en totalrenovering. Det här röret sitter på en övervåning. Att byta ut alla rör är nog inget jag vill ge mig på själv och vad det kostar att leja för det vill jag inte tänka på. Man är väl snart uppe i 200 000:- och mer kan man gissa. Då måste även golvet i toan bilas upp och i och med det är det väl svårt att komma ifrån en renovering av den. Om man bor som vi gör finns ingen möjlighet att räkna hem något på någon värdeökning av huset heller.

Jag testat att sätta dit en Ferncoskarv och det verkar bli bra. Men nu blev det svårt måste jag säga. Men hur vanligt är det egentligen att gamla PVC rör går sönder.

/Mats
 
S
mycket vanligt.
finns även svarta limmade rör som fallerar.
bästa är att byta så långt du kan.
 
Steg ett är väl i så fall att bryta upp golvet på toan uppe och byta där och eventuellt öppna en vägg och byta röret som förmodligen går ner till toan på undervåningen. Dom är tyvärr inte riktigt rakt ovanför varandra så det går nog i taket en bit. Tänkte att man då kunde skarva i väggen så långt det som möjligt och sedan fortsätta den dag toan i nedervåningen ska renoveras.

Vad brukade man gjuta in för rör i källargolvet och ut på 70-talet? Är det samma typ av rör där eller brukade man gjuta in utomhusrör redan i källaren. Vi har trekammarbrun och jag tror om jag inte minns fel att det är ett plaströr som sticker in där.

/Mats
 
Lite uppdatering.

Jag har nu lyckats lokalisera något så när hur rören är dragna och det hela känns lite mindre hopplöst. Det visar sig att varje avlopp går i ett separat rör rakt ner till källaren och går ihop först där. Rören från dusch och toan på övervåning går dock ihop och sedan upp under halltaket några meter och sedan i en vägg rakt ner till källaren. Ifrån dusch, toa och diskho går rören rakt ner till källaren och går ihop först där i ett outnyttjat rum i källaren. Lite klantigt att jag inte kollade där först men var väl så fixerad vid hur rören gick under toagolvet. Rummet där rören kommer ner är väl närmast en krypgrund fast med lite högre takhöjd på ena sidan då det huset är av suterrängtyp. Det är så att säga inget rum som används. Nu kan ju ju åtgärda varje del av avloppet för sig till dess alltihop är bytt. Sedan är ju risken för allvarliga vattenskador betydligt mindre när rören inte är dragna i golvet förutom det jag tänker byta nu.

Lite rörig förklaring men ville ändå berätta lite om hur det går och tacka för goda uppfordrande råd om att byta rör. Pratade med en rörmokare idag då jag skulle köpa en avstängningskran och han kunde bara understryka att rören bör bytas. Samtidigt sa han att risken med rören som bara går rakt ner i källaren är betydligt mindre än för som är dragna i golv och tak.

/Mats
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Är det här ett tecken på att det varit läckage ? Röret kommer från duschen som dock inte är använd på många år då vi inte litat på våtrumsmattan. Jag testade att låta lite vatten stå i röret men kunde inte se något men det kan ju ha läckt ändå i samband med rörelser eller värmeutvidgning även om det inte syntes nu.

Rostiga avlagringar på vit plast avloppsrör tyder på ett potentiellt tidigare läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Mats
 
Krilleman
Det där skulle jag tolka som en läcka.

Men den kan vara gammal och ha "självtätat" av allt slagg.
 
Där ser man. Läckan hade ju lika väl kunnat gå upp igen om vi börjat använda duschen. Då hade man väl brutit ihop när det börjat droppa efter ett år eller så.

Nu undrar jag lite inför de nya rören jag ska sätta dit. Det går ett långt 110 rör från toan tärs genom halvgolvet. På det röret kommer det sedan instick från tvättstället och duschen. Min undran är om det är ok att dom ansluter vinkelrätt mot 110 mm röret ? Dom gjorde så och det finns lite urtag i reglarna som passar för att göra så. Jag antar att det är fördelaktigare om insticken ansluter lite längs med röret eller vad man säger.

Något annat jag bör tänka på? Ska försöka att få till en lutning på 1%. Kanske kan bli lite knappt men nästan. Men det gick ju märkligt nog tidigare i nästan 50 år trots att det var snudd på baklut.

Sedan såg jag att Rinkaby bara hade rör utan muff om jag inte missade nåt. Hur vanligt är det att man använder sådana rör och sedan lösa skarvmuffar?

Är det rätt att det inte spelar någon roll åt vilket håll muffen sitter om man har rör med muff. Spåntat skulle jag vilja ha muffarna i överänden på röret men läst att det inte spelar någon roll.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.