Jag håller på att anlägga ett badrum i ett torp. Badrummet ska vara i en gammal innerhall på bottenvåningen och huset står på mullbänk. Jag har nu grävt och dragit in slang och rör för vatten och avlopp under det blivande badrummet. Tyvärr så blev min PEM-slang för inkommande vatten lite kort.

Frågan är om jag vågar skarva slangen under det blivande badrumsgolvet. Huset kan komma vara mer eller mindre ouppvärmt i framtiden och man vill ju inte riskera att något händer med vattnet så att hela badrumsgolvet måste brytas upp.

Ska jag tvinga upp slangstumpen mot närmaste vägg och skarva precis ovanför golvet eller vågar jag skarva som den ligger på ca.40cm djup under blivande badrumsgolvet? Vad för skarvkoppling bör jag använda (slang 32mm/26mm)?
 
Hörs inte bra att göra en skarv oåtkomlig.
Försök om möjligt att skarva i ett utrymme som är åtkomligt för inspektion.
 
Skarva den i marken utanför huset.
 
...med en prk-koppling.
 
PRK är en sådan mässingskoppling med svarta plast muttrar. Se till att dra muttrarna helt i botten!
 
Prk kopplingar kan spricka om det fryser, försök att få hjälp med en svetsmuff eller en frostsäker koppling.
 
Tack för svar. Jag kan inte skarva utanför huset då jag dragit in slangen i mark under golvet i ett annat rum, dvs. ett enormt projekt att dra om. Finns det frostsäkra skarvkopplingar och var kommer jag isf över sådan?
 
Kan du inte dra sista biten dvs från utsida huset in till toaletten i en mindre dimension som du drar inne i den befintliga och skarvar utanför huset ?

Annars skulle jag definitivt låtit svetsskarva slangen eftersom du då har en skarv som är lika stark och tät som slangen. Dvs inga diskussioner med försäkringsbolag etc i framtiden om något händer. Svetsskarv klassas ju som obruten slang.
 
Redigerat:
vibr skrev:
Finns det frostsäkra skarvkopplingar och var kommer jag isf över sådan?
Om du behöver "frostsäkra" kopplingar så innebär väl det också att slangen riskerar att frysa?
Du har kanske inte dragit slangen på rätt sätt och rätt djup då, kanske?

En PEM-slang med stillastående vatten som fryser riskera också att spricka!!!
 
Om du dragit en 32pem slang som blivit för kort kan du trycka i en 25pem slang som räcker upp igenom golv, såvida det inte rör sig om för lång sträcka.

mvh
 
roland53 skrev:
Om du behöver "frostsäkra" kopplingar så innebär väl det också att slangen riskerar att frysa?
Du har kanske inte dragit slangen på rätt sätt och rätt djup då, kanske?

En PEM-slang med stillastående vatten som fryser riskera också att spricka!!!
Jag trodde pem skulle klara av att frysa... Är det alltså fel?
 
Under huset, 40 cm ner i backen, fryser det där?
Lägg en markisoleringsskiva ovanpå skarven om det mot förmodan skulle kunna frysa på detta stället.
PEM slang ska tåla frysning.
PRK kopplingarna som är gjorda i ett icke töjbart material kan frysa sönder.

Protte
 
Håller med protte, gör du så fryser det knappast och åtminstone inte så att en PRK skadas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.