Jag har idag ett befintligt avloppssystem och ska ansluta attefallsstugans avloppsystem på befintligt avloppsrör. Tänkte gräva fram mitt nuvarande rör, ta bort en bit för att kunna få dit ett grenrör men hur gör jag detta när jag inte kan rucka på befintligt rör fram och tillbaka för att trycka på grenröret? Befintligt rör ska ju skjutas in en bit i grenröret.
Orange grenrör av märket UPONOR för avloppssystem med tre muffar och dimensionerna 110/110-45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas_Johansson_74
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har idag ett befintligt avloppssystem och ska ansluta attefallsstugans avloppsystem på befintligt avloppsrör. Tänkte gräva fram mitt nuvarande rör, ta bort en bit för att kunna få dit ett grenrör men hur gör jag detta när jag inte kan rucka på befintligt rör fram och tillbaka för att trycka på grenröret? Befintligt rör ska ju skjutas in en bit i grenröret.
[bild]
Du kapar av röret lite längre. Så du behöver även köpa en bit rör och en skjutmuff.
 
  • Gilla
Jonsa81
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Du kapar bort en bit av det befintliga röret, och monterar ditt grenrör sedan behöver du två skjutmuffar [länk]. Finns det bara muffar på närmaste byggvaruhus kan man skära bort klacken i en vanlig muff.
Det räcker med en skjutmuff
 
Hmm okej men jag förstår inte riktigt, finns de nån film/instruktion i bilder?
 
Du kommer fatta när du har köpt grejerna. Skjutmuffen drar du alltså på ena röret. Sen kapar du den andra så det blir så liten glipa som möjligt mellan rören. Nu har du alltså 2 lika stora rör mot varandra. Då drar du på skjutmuffen. Klart.
 
  • Gilla
EL Anders
  • Laddar…
Nu tror jag att jag hänger med.
1. Skär bort en bit av röret.
2. Trä på skjutmuffen på ena avloppsänden.
3. Montera på grenröret på motsatt ände.
4. Ta fram en ny liten bit rör och tryck in i grenröret.
5. Pressa skjutmuffen framåt för att ansluta mot den tillkapade rörbiten.

?
 
Exakt. Så grenröret du köper skall alltså ha 3 honor. Då blir det rätt och du klarar dig på en skarvmuff.
 
Okej tack för länken ovan verkar bara ha två honor och då behövs två skjutmuffar
 
Köp det grenrör du hade på bilden med 3 honor. Då klarar du dig med 1 skjutmuff. Finns ingen anledning att ha 2 då det faktiskt finns en risk med skutmuffar att dom börjar vandra. Det är svårt att fixera en skjutmuff i mark så ett förlag är att du gjuter lite runt skjutmuffen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.