Jag funderar starkt på att skaffa en luftvattenvärmepump. Utedelen kommer då att producera en del kondensvatten som jag helst vill leda bort så gott det går. Nu råkar det vara så att precis under den tilltänkta platsen för utedelen går det ett avloppsrör för takvattnet. Jag tänkte att om jag gräver ner till detta och frilägger det på kanske en sträcka av en meter, så kan jag göra ett litet påsticksrör som leder upp till värmepumpen.

Hur gör man påsticket på bästa vis? Det finns ju 87-graders "grenrör" men ett sådant blir väl svårt att skjuta på i och med att rörändarna ligger fixerade i marken? Kan jag istället borra hål i röret med en hålsåg och sedan limma på ett smalare vertikalt rör? Finns det någon smartare lösning?

Risken för stopp i röret är nog ganska liten i och med att det bara är regnvatten plus lite småskräp som exempelvis björkfrön och liknande. Så jag tror inte det är jättenoga med att insidan ska vara slät och fin.
 
C
Läser man i monteringsanvisningen till värmepumpen (iaf nibes) är det tillochmed nåt dom rekommenderar. Är det nibe du har tänkt på? Dom har en speciell kåpa till sin med en värmeslinga i och en värmekabel som sticker ut i röret. Perfekt för det ändamålet. (Kolla på deras hemsida)
 
Nä, det är en Daikin Altherma. Har sett att det finns tråg och liknande ja, men här är problemet närmast att göra av vattnet någonstans när det väl är hopsamlat. Därav min tanke att gräva ner till dräneringsröret som ändå finns där, och fixa dit ett påsticksrör. Värmekabel och liknande tror jag inte behövs här i Göteborg. Kondensvatten blir det ju mest sommartid, och det är då som fuktigheten i krypgrunden är som störst. Onödigt att öka på den genom att hälla ut 10 liter om dagen alldeles invid huset alltså...
 
Jag hade nog bara borrat lagom hål i tryckt in utedelens kondensvatten rör ett par millimeter och limmat tätt på utsidan.
 
Kondensvatten blir det gott om vintertid också, det är därför man bör betänka värmekabel för när det fryser på så blir det ju stopp i röret innan det kommer ner till ditt större rör i marken.
 
Limma är inte lönt men lägg grus runt "anslutningen" så dränerar det marken också.

Protte
 
C
Det blir minst lika mycket kondensvatten på vintern, som dessutom kommer allt på en gång när den avfrostar...
 
Är det ett avloppsrör (110 mm) går det bra att skarva in ett grenrör. Du kan kapa bort 70 cm av det befintliga röret och använda 2 skjutmuffar (utan kant) tillsammans med grenröret (med 2 muffar). Frilägg som du skrev 1 m av röret, kapa bort 70 cm. Montera grenröret, mät hur långt rör som fattas, kapa till det av röret du kapade bort, tryck på ena skjutmuffen på röret i backen och den andra på rörstumpen. Placera röret där det skall vara och dra över skjutmuffarna så de täcker skarvarna lika mycket på båda rören. Klart! Bara att bygga vidare.
 
Tja, nu ser det ut som nedan. Lite tur hade jag, röret fanns där jag trodde och elkabeln till garaget går någon annanstans, så den slapp jag sätta spaden i. Men att frilägga en hel meter blir ju jobbigt :)

Om jag nu:
  1. tar ett grenrör 45 grader, med en muff åt sidan och en snett uppåt,
  2. frilägger och kapar precis så mycket som behövs,
  3. monterar grenröret och skjuter det på plats,
så har jag en glipa mellan två slätändar på en knapp decimeter, väl? Skulle en skjutmuff täcka över den glipan? Eller måste jag frilägga mer som JanneL säger, och använda en extra rörbit och två skarvmuffar? Jag är inte misstrogen, bara lat :D
 
  • Img_0640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta vilket grenrör som helst. kapa bort halva rakdelen. Såga upp ett hål i takvattenröret. Ställ det halva grenröret på och fyll med grovt grus.

Det är destillerat vatten som ska genom, ingen avloppsvatten.

Protte
 
Staffans2000
Maken till tips på överarbete får man leta efter!
Gör som Danne sade, borra ett hål - stick i slangen - klart.

Staffan.
 
???

Dra in det i huset och sedan till avloppet i tvättstugan eller pannrummet.

Mycket bättre.
 
Ska prova prototypens lösning. Vattnet droppar fritt från utedelen så drar jag bara upp en slang från röret måste jag ändå fixa en tratt. Lika bra att ta standarddimensioner så passar en vanlig lövsil. Att dra in kondensvattnet kräver en del annat meckande, t ex ett uppsamlingstråg, slanganslutning, genomföring i väggen åsså får utedelen sitta lite högre upp så vattnet kan rinna ner till avloppet, troligen får man sätta den på väggen nån meter upp, och det slipper jag gärna.

Riktigt överarbetat vore det väl att sätta ett litet kvarnhjul i kondensdroppet, för att utvinna de sista milliwatttimmarna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.