Skulle vilja ha ett utlåtande av min dragning innan jag gjuter igen golvet.

Jag har bilat upp golvet för att bygga om ett onödigt förråd till toalett istället. Under huset hittar jag då 4 tum betongrör så jag skaffade en skarv som ska värmas på för övergång till 110 plaströr. Se bilden för hur jag tänkt lösa detta.

90 graders böjar är väl inte helt okej, men jag har valt två 45 grader istället som en kompromiss. Att toaletten hamnar på ett T istället för ett Y+45 beror på att grejerna kommer upp för mycket ur golvet.
Den andra böjen ska upp till markplan till ordinarie badrum som tidigare bestod av gjutjärnsrör och en fastkladdad 90-gradare som övergång till plast under badrumsgolvet.
Kommer min lösning att ställa till det någonstans med alla dessa snäva(?) böjar?

IMG_20150517_151621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Inte bra alls med detta upplägg.

Det svängda 88,5ºx110 mark-grenröret måste ersättas med ett 45º grenrör!
Använd då hellre en WC-vinkel i ett eget 110x45º grenrör enligt min CAD-ritning.
Undvik 50mm i all ingjutning. Kör 75mm!

Regelverk
att följa på sidan 15!

Det är ju lättare att göra rätt nu, än när du får problem när allt är färdigt!

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Eller kanske:

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle dessutom vrida förminskningen så det klenare röret hamnar högst upp för att motverka att det kan åka in lite tyngre saker.

Protte
 
Krilleman
Nej, tvärt om. Förminskning ska alltid sitta nedåt. Fall måste man ju ha på hela ledningen.

Det har påvisats att om man monterar förminskning åt "fel" håll ansamlas det skit och är större upphov till stopp än att skiten bara spolas med.
 
Skulle det funka att jag byter ut grenrör nummer 2 till ett Y men med 110x75 direkt som detta: http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/grenror-2/ eller är det bättre på något sätt med en förminskning?

Sen det här med WC-böjen. kan jag köra med två 45-böjar till WC-adaptern? Jag har ändå grejerna redan och ansluts det direkt på röret istället för "uppe på" ett grenrör så ryms det på höjden.
 
Krilleman
Jag tänkte på din bild nummer 2. Det finns ju två Y-formade grenrör där. På grenröret där toaletten ansluts så har du ritat in en förminskning till 75. Finns det någon anledning till att köra med en förminskning från 110 > 75 istället för att köpa ett grenrör på en gång med 110x110x75?
 
Krilleman
Nej, det var nog bara en tillfällig tankevurpa hos mig.

110x75x45º gren är super!

Art nr: 4757 hos rinkaby.

2830079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag vill nu ha kritik på den nya dragningen. T-korsen har blivit Y-kors och 50 har blivit 75. Bättre nu?

IMG_20150530_180051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen en fråga angående när det ska gjutas igen. Ska jag lägga rören i marken (sand) eller ska jag fylla upp hela utrymmet med betong så skarvarna inte kan röra sig?

En sak till, vad är den lösa gummiringen till för på övergången (Uponor) mellan betong och plast?
 
Redigerat:
Krilleman
Avloppsdragningen ser mycket bra ut!

45º på alla ställen, toppen! (y)

Gummiringen brukar man använda innanför krympmuffen, alltså på betongröret, men innanför plasten. Ungefär mitt på muffen. Efter krympningen tätar den mot betongen. Men den ser lite klen ut att kunna träs på betongröret?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.