Hej.
Vår gamla sommarstuga har en utbyggnad med lågt sluttande tak, ca 5 grader, med gammal tjock ytpapp/tjärpapp. Vet ej varken ålder eller märke. Ca 3x15 meter.
Tyvärr har vi fått en läcka och det kommer att behövas byta lite råspont under.
Det bästa är såklart att riva av all papp och kolla resten av råsponten också. Men huset delas tyvärr i två hushåll och den andra sidan är inte så sugna på att göra detta.
Vi kommer då att få riva av vår del och lämna deras del som den är.
Det blir ju då en längsgående (vattnets väg) skarv mellan gammalt och nytt som såklart inte blir optimal. Hur går man där?
 
Åsa Lund
Skriv ett avtal med dem om att de ska stå för kostnaderna om det blir ett läckage. Då kanske de vill vara med och laga det ordentligt istället?
 
Rickard.
Förstår inte riktigt varför dom skulle gå med på att skriva på ett avtal men det är såklart en känslig fråga när grannens tak kan skada ens hus, jag har ingen koll på hur detta kan utspela sig juridiskt.

En skarv mellan gammalt och nytt i fallets riktning är dock inte problematiskt. Dom gångerna jag kännt att relationen är okej mellan grannarna (troligtvis alla gånger) brukade jag bara täcka in ganska generöst in på grannens tak för att minimera risken för det jag skrev ovanför.

Vissa människors tak ska man dock inte röra men det brukar inte spela någon roll för dom skyller ändå på en när taket läcker, även när det inte är första gången ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej.
Ja något avtal lär det inte bli tal om, så det behöver vi inte fortsätta att diskutera.

Om man gör ett rejält överlapp och har skarven i fallets riktning så vore det alltså en okej lösning?
Läste någonstans att man skulle ha 45 graders snitt på skarven. Vore det ännu bättre?
 
Rickard.
45 grader? Då täcker du ju halva grannens tak.

Sneskära gjorde/gör man på underlagspapp och inte så på ytpapp men ska du lägga papp med klisterkant kan du såklart göra som du vill. Jag kan tänka mig att det inte blir särskilt snyggt ;)
 
Håller med. Då glömmer vi det. Hade nog bara missförstått. :crysmile::crysmile:

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.