Hej!

Jag håller på att bygga ett uterum på 14kvm med valmat tak som en tillbyggnad på vårt hus. Har än så länge bara hunnit bygga grunden (semestern gick snabbt...). Tänkte använda en nockbalk i limträ 90x270 men är osäker på hur jag bäst "skarvar" ihop balken vid vinkeln. Räcker hålplattor på var sida eller finns det någon annan bra och stark lösning?

Till takstolarna tänkte jag använda konstruktionsträ 45x170 C24. Delar lite bilder på ritningar.

Svar uppskattas verkligen för jag har kört fast!
 
  • Skiss av uterum med valmat tak. En röd cirkel markerar skarven på nockbalken vid takvinkeln. Uterummet har glasväggar och en bredd på 3700mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av uterum som byggs till ett hus. Uterummet är 14 kvm och har valmat tak med fem stora fönsterpartier på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av uterum med valmat tak, stödreglar och nockbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något bra tips? Har sett någon lösning med specialbyggda balkskor men hade varit fint med en enklare lösning...
 
  • Två specialbyggda balkskor gjorda av grovt plattjärn med hål, fotograferade i ett fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med metallplattor och texten "Montera dem på takbalken för att slippa takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provar igen med en ny ide i hopp om att någon kan svara :)

Vad tror ni om man gör en sammanfogning likt nedan. Trälim på det och sen förstärka med hålplattor på båda sidor?
Diagram av träbitar sammanfogade med hålplattor och trälim, som visar en konstruktion för att förstärka sammansättningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla tre alternativ du har skrivit här tror jag håller mer än tillräckligt för det här taket....
Alternativet där du jackar ur är nog starkast, känns det som. Men det är nog onödigt komplicerat...
När man tittar på hela konstruktionen så känns det inte som att det är den här skarven som kommer falla först med något av dina alternativ tror jag.. du kan nog vara lugn.
(Jag tjejgissar)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla tre alternativ du har skrivit här tror jag håller mer än tillräckligt för det här taket....
Alternativet där du jackar ur är nog starkast, känns det som. Men det är nog onödigt komplicerat...
När man tittar på hela konstruktionen så känns det inte som att det är den här skarven som kommer falla först med något av dina alternativ tror jag.. du kan nog vara lugn.
(Jag tjejgissar)
Tack för svar @Farstatjej90 ! Tror jag har landat i att jag drar i några rejäla konstruktionsskruvar så blir det dolt och snyggt!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Lite synd att inte någon som kan sånt här har hittat tråden. Tycker frågan är intressant.
Kan tänka mig att @Rejäl vet hur sånt här ska göras t.ex.
 
  • Gilla
PelleBetong och 1 till
  • Laddar…
R
Ja jacka ur blir bra ihop med konstruktionskruv för det blir det snyggaste med om det ska vara synligt, hålplattor och ankarskruv är inte så snyggt men kanske det enklaste att göra..
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Lite synd att inte någon som kan sånt här har hittat tråden. Tycker frågan är intressant.
Kan tänka mig att @Rejäl vet hur sånt här ska göras t.ex.
Man kan inte vara överallt😢
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Balken ska bära rätt mycket snölast så du behöver göra ett knä av stål så att det blir som ett stålrör med en vinkel på som du trär in nockbalkarna i. Men vanligtvis gör man inte en sån här balk i trä utan av stål.
 
Egentligen borde du inte ha nockbalk på den delen som är mot huvudbyggnaden, utan takstolar. Då kan du hänga in den yttre delen av det nya taket i takstolen.
 
W witten skrev:
Egentligen borde du inte ha nockbalk på den delen som är mot huvudbyggnaden, utan takstolar. Då kan du hänga in den yttre delen av det nya taket i takstolen.
Hej! Fattar vad du menar men vill gärna få så högt i tak och så rent uttryck slm möjligt. Det här med att bygga ett "knä" har sett någon göra det men har också sett många byggen (på nätet) där de inte har något stål alls. Behövs det verkligen? Bor i södraste Sverige så räknar inte med allt för tunga snölaster
 
  • Närbild på takstolar och takpaneler av trä på ett nybyggt tak med synliga takkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsarbetare installerar träbjälkar på ett tak under uppbyggnad, sedd från ovan. Andrabyggnadsarbetare syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Ja jacka ur blir bra ihop med konstruktionskruv för det blir det snyggaste med om det ska vara synligt, hålplattor och ankarskruv är inte så snyggt men kanske det enklaste att göra..
Ok! Velar fram och tillbaka med att jacka ur. Blir ju lite pill men både snyggare och tåligare. Men du tror att hålplattor och ankarskruv borde göra jobbet?
 
R
P PelleBetong skrev:
Ok! Velar fram och tillbaka med att jacka ur. Blir ju lite pill men både snyggare och tåligare. Men du tror att hålplattor och ankarskruv borde göra jobbet?
Ja bara du tar tillräckligt stora plattor..
Men ska du göra det själv så jacka ur, för din tid är ju inte så dyr😉
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja bara du tar tillräckligt stora plattor..
Men ska du göra det själv så jacka ur, för din tid är ju inte så dyr😉
Ursäkta fulskissar men ifall jag ska jacka ur. Tror du det är bäst att göra det som skissen från sidan eller bilden från ovan(med den röda ringen)?
 
  • Skiss av två linjer som ska jackas ur, en vinkelrät från sidan och en annan lång linje från ovan markerad med en röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av byggprojekt, sett ovanifrån med stavformade strukturer och en urjackning markerad med en röd cirkel i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.