K
Har fått levererat ett parti med råspont som endast är tre meter långt.. smart tänkte jag. Lätt att få upp på taket! Men nu när det är dags känns brädorna väldigt korta. Är det ok att skarva mellan takstolarna som sitter på cc 120?

Det skulle bli oföravarbart mycket spill om alla skarvar ska sitta på en takstol..

Hur hade ni gjort? Det är för sent att reklamera då högen legat ett tag
 
sprider man ut skarvarna så de inte hamnar på en rad så är det troligen inget stort problem, går ju även att göra en kloss på undersidan, även om det kanske inte ser så proffsigt ut.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
K
Nä det är nog inget alternativ. Men man skulle kanske kunna sätta klammrar i skarvarna?
 
Är det ändspontat? Isåfall går det bra att skarva mellan takstolarna, men sprid ut skarvarna så inte alla skarvar hamnar i ett fack.

Efter en skarv vill du ha 2 hela brädor innan du skarvar i samma "fack" igen.
 
K
Det är inte ändspontat. Spännvidden är inte så stor så det är möjligt att jag kan få skarvarna över takstolarna. Annars kan jag kanske sätta en list mellan varje takstol som täcker skarvarna? Det hela ska vara synligt från insidan...

Ska kanske ta med fräsen och sponta det på plats?

Vill absolut inte ha en genralskarv...
 
Det är klart att det är OK att skarva!
Hur många 10 - 15 meter långa tak tror du är lagda med bräder i hel längd?
Och det är nog bättre att lägga skarvarna mellan takstolarna.
Lägger du skarven mitt över en takstol så spricker råspont-brädan sönder när du spikar vid änden.

Som Pumba skriver: Sprid ut skarvarna, så det är minst två hela brädor mellan skarvarna i ett "fack", dvs mellan två takstolar. Så blir det alldeles utmärkt.
Så har alla (inkl. KoW) gjort i alla år :)
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Taklutning, cc takstolar och dimension på råsponten (tjocklek) har väl också en viss betydelse för hur/var skarvning kan ske?

Dimensionerande är väl att man inte kan trampa igenom?
 
K
Taklutning 12 grader cc 120 råsponten är 95x23. Det känns ganska lungt ändå.. kan ju som sagt ändsponta lite där det behövs och kanske limma i spåret runt så att det inte rör sig
 
Snailman
Tror jag fick utkört ett paket med 3m råspont (ändspontat) när jag kommit ner ett par lager i paketet, så fick de komma och hämta det och komma med ett med längre brädor. Var tämligen värdelöst att använda korta brädor.

på gavlarna ska ju brädorna sticka ut en bit och helst inte generalskarv på hela takstolen, och ändspontat innebär en skarv och två hela brädor så den ekvationen gick inte ihop.

tror jag anväde dem utanför takutsprånget, då jag inte ville ha någon synlig skarv i rånsponten sedd underifrån. och då blev det skarv på takstolarna halvmetern med takutsprång.

Edit: det går nog betydligt bättre om du skaffar lite långa brädor också och varvar med, men det beror ju på hur långt tak du ska göra. Efter det första taket ovan så kollade jag vilka längder som fanns och räknade ut innan vad som passade för att få minst två hela och en skarv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.