Hej!
Jag ska byta plats på diskhon i köket och behöver då dra om vattnet i krypgrunden. Idag har jag isolerade kopparrör 12mm. Min plan är att kapa dessa, skarva med PEX och dra upp PEX genom golvet och avsluta med en kulventil på vilken jag sen kopplar blandaren.

Lite funderingar: Tycker ni PEX är en bra lösning eller bör jag bara fortsätta med kopparrör?
Om jag skarvar koppar 12 mm till PEX, vad behöver jag? Tänker en kulventil, men osäker på vilken typ och om det räcker med en eller om jag behöver skarva med ventiler?
Vilken dimension på PEX ska jag ha?
Vad hade ni satt i "slutet" dvs där jag ska koppla blandaren. Blandaren är från IKEA och har R10 gänga.

Tack på förhand :).
 
Varför byta rörtyp, kommer det bli längre i krypgrunden så blir det kanske ett par rakbitar och kortare en bit går bort. uppstick blir ju lika att skarva på.
 
Dolda skarvar i krypgrund är inte godkända. Skulle det bli vattenskada så får du ingen hjälp av försäkringsbolaget
 
  • Gilla
JonasLödde
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Dolda skarvar i krypgrund är inte godkända
Dom är inte dolda och finns i krypgrunden och inte i bjälklaget inspikat,
 
  • Gilla
EL Anders och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför byta rörtyp, kommer det bli längre i krypgrunden så blir det kanske ett par rakbitar och kortare en bit går bort. uppstick blir ju lika att skarva på.
Tänkte mest att pex känns som en mer modern lösning än koppar... och har fått för mig att det är bättre på många sätt, eller?
 
Modern och modern, tänk inte så för något som ska vara i en krypgrund, allt ligger öppet så det med som många talar sig varma för "" Enligt säker vatten kan du glömma "" Gäller bara det som inbyggt och inte går att ses med ögat direkt. Ska du gå över till PEX blir det kopplingar för det , inte gratisgrejer. blir dyrare än att bara dra några kopparsnuttar..
 
  • Gilla
JonasLödde
  • Laddar…
Tack, då blir det nog att köra vidare med koppar den sista biten och upp genom golvet.

Tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.