Jag gjorde äntligen slag i saken och flyttade lite rör igår. Hade en bunt i taket som nu fått plats på väggen i ett annat rum, men jag har än så länge bara kallvatten. Anledningen är att genom bjälklaget leds vattnet i ett äldre 22mm kopparrör som är bockad i en skum vinkel. Det gör att även om jag får på en klämringskoppling (kallvattenröret gick inte då det var svagt ovalt) så kommer jag aldrig kunna ansluta det korrekt mot mitt lodräta rör på väggen. Finns det någon bra lösning med ett flexiblare rör som kan sitta mellan mitt gamla 22mm samt mitt nya 22mm? Mitt nya rör på väggen är ett 22mm koppar med ett vatette 22x15x22 i toppen. Till saken hör att det är ganska lite utrymme...

Duschar för tillfället i badrummet med en vattenslang genom fönstret (vattenutkastaren har både varmt och kallt vatten :)...
 
Det finns ju anslutningsslangar. De kan du kröka i vilken vinkel som helst.
 
22 mm PEX kanske också funkar.
 
Angående anslutningsslangarna, är de lika "säkra" som övriga kopplingar? Det är ett utsatt läge mitt i bjälklaget, men det finns inspektionemöjligheter då det kommer att vara öppet på ena sidan (tvättstuga).

Är PEX'en i 22mm mer medgörlig än PEM? PEM är galet stel tycker jag...
 
Personligen skulle jag aldrig vilja ha något annat en en lödd koppling på ett sådant ställe.
Köp lite 22mm prisol (är mjukglödgat) eller mjukglödga själv en bit rör så borde det gå bra att bocka till en lämplig skarv tillsammans med lödkopplingar.
 
Är det riktigt trångt så är inte PEX nog inte tillräckligt smidigt. Lika stel som PEM :( och som Gabbe1 skriver så är kanske lödda skarvar att föredra.
 
Kanske kan löda på en 90° vinkel på 22'an i taket, och sedan löda på en bit 22mm prisol, och avsluta med en 90° klämkoppling för att den i sin tur ansluta en bit vanligt 22mm rör...
 
Fluxor skrev:
Angående anslutningsslangarna, är de lika "säkra" som övriga kopplingar? Det är ett utsatt läge mitt i bjälklaget, men det finns inspektionemöjligheter då det kommer att vara öppet på ena sidan (tvättstuga).
Hur hållbara själva slangarna är kan jag inte uttala mig om, men det är ju godkända och certifierade. Det är kopplingen som är den svaga punkten, den får du aldrig ha dold oavsett om det är slang eller rör du kopplar.
 
Det fick bli en meter 22 mm PEX samt två stödhylsor hos min lokala VVS-handlare, och HEJ vad jag känner mig rånad. Ni kan inte gissa vad jag fick betala för två hylsor...
 
Tack alla för tipsen. Det blev en snutt PEX. Bjuder på en bild från det gamla röret. Skjutventilen satt precis efter vattenmätaren. Det får mig att fundera...
IMG_20130617_214228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Det svarta är det bredbart till morgon mackan?:D

mvh
 
ullberg
Vattenmätare, har du alltså kommunalt vatten och det ser ut så där? någon som vet vad det är? Mangan? (spillolja? ;) )

Ja det får en att tänka...
 
Kommunalt vatten ja. Röret har suttit sedan urminnes tider. Skulle gissa på att det installerades när huset byggdes 1963. Galvat rör, runt 40mm vill jag minnas.
 
Röret har suttit sedan urminnes tider.
Det är ju nästan nya grejjer, i vårt hus var kallvattenrören så vitt jag kunde bedöma orginal, då är huset byggt -22. Svårt att veta om något blivit bytt sedan dess men jag har inte sett några indikationer på att så skulle vara fallet. Varmvatten kom nog inte in vårt hus förrän någon gång på slutet 50-talet i samband med oljepannan och dessa är koppar, man verkade inte brytt sig om att byta kv vid det tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.