Hej! Ska koppla köksavlopp. Nu ser det ut som på bilden. Helst skulle jag vilja kapa det uppstickande röret under bänkskåpet (under 10cm), och sen bara ha anslutningsröret som går ner genom bänkskåpsgolvet. Bänkskåpet ska ha tätskikt

är detta ok, eller måste ”skarven” va inne i bänkskåpet?

mvh Eli
 
Glömde bilden..
 
  • Rör i byggnadsarbetsmiljö med damm, isoleringsmaterial runt, grovt arbete synligt, opolerad finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nere vid golvet ser det ut som en sko, röret från ovan är nedstucket i den. Nu kanske det s.k diktat med lin där, du får kolla det eller men tror inte det, att det blyat. En borrmaskin och liten bor går att rensa med. Sen finns det gummimuffar som passar till skon och. rör uppifrån. Muffen kan var lite svår att få dit men går, lika med röret från ovan. <du får smörja lite.Dom ser ut så här
https://www.bauhaus.se/vvs/avlopp/gumminipplar
 
Rickard.
Varför vill du ha bort röret?

Jag tycker det känns enklast att låta gjutjärnsröret gå ett par cm upp in i skåpet och sätta lämplig gumminippel där.
Att bråka enligt ovans instruktion kan vara lite svårt och bökigt.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Nere vid golvet ser det ut som en sko, röret från ovan är nedstucket i den. Nu kanske det s.k diktat med lin där, du får kolla det eller men tror inte det, att det blyat. En borrmaskin och liten bor går att rensa med. Sen finns det gummimuffar som passar till skon och. rör uppifrån. Muffen kan var lite svår att få dit men går, lika med röret från ovan. <du får smörja lite.Dom ser ut så här
[länk]
Tack för svar! Massan som tätar mellan det tunnare och det tjockare röret är svårdefinierad, stenhård är den iallafall. Men ”skon” sticker upp ca 70mm från golvet, om jag bara kapar det tunnare röret säg 90mm från golvet så kan jag stoppa en gummimuff i det tunnare istället, och fortfarande vara under bänkskåpet. Sen den ännu tunnare anslutningen från vattenlåset med rörgenomföring genom bönkskåpsgolvet och in i gummimuffen. Men då hamnar skarven utanför ”tätskiktat” område (alltså bänkskåpet), och det är det jag undrar om det anses OK?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Varför vill du ha bort röret?

Jag tycker det känns enklast att låta gjutjärnsröret gå ett par cm upp in i skåpet och sätta lämplig gumminippel där.
Att bråka enligt ovans instruktion kan vara lite svårt och bökigt.
Enda anledningen är att röret är tjockt och fult och det skulle bli ”cleanare” och mer lättstädat i skåpet med bara ett tunt plaströr.
 

Bästa svaret

Det är ok att göra som du tänkt. Men jag hade kapat, i med gumminippel och satt dit en kort bit 50mm avloppsrör för att få vattenlåsets "skarv" i skåpet. Enbart för att i värsta fall kunna plocka ut hela vattenlåstet för rengöring utan att förstöra "tätningen" i skåpet.
 
  • Gilla
elikaufman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.