Om jag skall skarva två kablar...

Den ena kabeln är på 4x6 + 6
Den andra kabeln är 4x10

Vad jag förstår så har den grövre kablen gemensam nolla och jord, medan den mindre har separat jord.

Hur skall man skarva dessa?
Skall jag på den grövre kabeln dela den gemensama noll/jordledaren och fördela den 50/50 till jord respektive nolla på den tunnare kabeln?
 
Man ska inte skarva dessa (men det beror naturligtvis på tillämpningen). Utan att vara elektriker tror jag det är strängt förbjudet att koppla ihop PE och N i någon nergrävd kabelskarv om det var det du tänkte göra.
 
T-34 skrev:
Man ska inte skarva dessa (men det beror naturligtvis på tillämpningen). Utan att vara elektriker tror jag det är strängt förbjudet att koppla ihop PE och N i någon nergrävd kabelskarv om det var det du tänkte göra.
Oberoende hur och vad jag skall ha denna kabel till så vore det intressant att veta hur man gör med ledarna.


 
Det spelar ingen roll vad du skall ha denna kabel till eller varför du överhuvudtaget funderar på detta.

Du får inte göra så !!!

Vill du tvunget gå från 4 till 5 ledarsystem får du montera en grupp central emellan.
 
Och iom det spelar det ingen roll hur du gör förrutom om du gör rätt och inte kopplar överhuvudtaget.
 
Ranchn skrev:
Oberoende hur och vad jag skall ha denna kabel till så vore det intressant att veta hur man gör med ledarna.
Eftersom man inte gör så, så är det ingen som vet hur man gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.