Kan man skarva en jordkabel ovan mark i exempelvis en skarvdosa IP 54?
Exempelvis om man kommer från marken med kabeln och går upp längs med en vägg, och behöver skarva för att kabeln inte räcker ända fram?
 
MagnusS skrev:
Det går att skarva under mark också, man brukar gjuta in eländet i något slags epoxi då. Elektrikerna har något slags specialkit.
Hartsskarv betstår först i en klämskarv med särskilda klämmor och sedan en harts som gjuter igen och förseglar hela skarven. Jag har dock aldrig gjort det själv, men kommer att behöva göra det framöver.
 
norrbottenstorpet skrev:
[quote author=MagnusS link=1134124486/0#1 date=1134126929]Det går att skarva under mark också, man brukar gjuta in eländet i något slags epoxi då. Elektrikerna har något slags specialkit.
Hartsskarv betstår först i en klämskarv med särskilda klämmor och sedan en harts som gjuter igen och förseglar hela skarven. Jag har dock aldrig gjort det själv, men kommer att behöva göra det framöver.[/quote]

Gjuthartsskarvar är mycket enkla att jobba med, och det behövs faktiskt inte alls speciella klämmor utan man kan använda vanliga presskarvhylsor.
Man ska dock använda en riktig presstång!
Gjuthartset är tvåkomponents och levereras i en fiffig påse med två utrymmen som splittas upp till ett när man ska blanda ihop geggan.

Vi kör med Scotch´ grejer, och de bör gå att få på välsorterade ställen.
Jag tror t.o.m. ELFA har dessa!

Fast ovan mark på en vägg går det utmärkt att skarva kabeln med en lämplig kopplingsdosa.
(Går f.ö. även bra att använda gjuthartsskarven ovan mark. Det är ganska vanligt inom industrien att man gör så på kabelstegarna.)
 
GM skrev:
[quote author=norrbottenstorpet link=1134124486/0#2 date=1134131749][quote author=MagnusS link=1134124486/0#1 date=1134126929]Det går att skarva under mark också, man brukar gjuta in eländet i något slags epoxi då. Elektrikerna har något slags specialkit.
Hartsskarv betstår först i en klämskarv med särskilda klämmor och sedan en harts som gjuter igen och förseglar hela skarven. Jag har dock aldrig gjort det själv, men kommer att behöva göra det framöver.[/quote]

Gjuthartsskarvar är mycket enkla att jobba med, och det behövs faktiskt inte alls speciella klämmor utan man kan använda vanliga presskarvhylsor.
Man ska dock använda en riktig presstång!
Gjuthartset är tvåkomponents och levereras i en fiffig påse med två utrymmen som splittas upp till ett när man ska blanda ihop geggan.

Vi kör med Scotch´ grejer, och de bör gå att få på välsorterade ställen.
Jag tror t.o.m. ELFA har dessa!

Fast ovan mark på en vägg går det utmärkt att skarva kabeln med en lämplig kopplingsdosa.
(Går f.ö. även bra att använda gjuthartsskarven ovan mark. Det är ganska vanligt inom industrien att man gör så på kabelstegarna.)
[/quote]

Vi kör också med Scotch!
Eller "Skotteboxar" som vi kallar dom.

Bra grejer, men lite kladdiga...
 
Fluke skrev:
Vi kör också med Scotch!
Eller "Skotteboxar" som vi kallar dom.

Bra grejer, men lite kladdiga...
Jo, men det medföljer ju engångshandskar, fast dom är lite ömtåliga.

Man ska förresten ta det lite varligt med gjuthartset. Isocyaneter är lömska grejer.
Ingen fara för lekmannen som kanske gör en skarv i hela sitt liv, men vi har faktiskt restriktioner på ett visst antal skarvar per år och person.
Sedan huruvida det följs eller inte är en annan historia... ::)


 
GM skrev:
(Går f.ö. även bra att använda gjuthartsskarven ovan mark. Det är ganska vanligt inom industrien att man gör så på kabelstegarna.)
På kabelstegar brukar jag köra med tejpskarv (finns färdiga kit där också!)
 
sverre skrev:
[quote author=GM link=1134124486/0#3 date=1134133166](Går f.ö. även bra att använda gjuthartsskarven ovan mark. Det är ganska vanligt inom industrien att man gör så på kabelstegarna.)
På kabelstegar brukar jag köra med tejpskarv (finns färdiga kit där också!)[/quote]


Riktigt!
Och tejpskarven blir ju klart smidigare också.

Det är väl det att jag jobbar mycket i EX-miljö, och där godkänns inte tejpskarv. Då blir man lite insnöad på just gjuthartsskarvarna eftersom dom uppfyller Atex-kraven.
 
finns ju krympskarv åxå-smidigt!

epoxi är inge å leka med, man ska väl ha gått en epoxiutbildning för att få hålla på med det, engångshanskar som går sönder är inte bra!

har man otur och får epoxi på huden en endaste gång kan man i värsta fall utveckla allergier :( :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.