Det här med galvaniska strömmar är visst lite krångligt onekligen.

Jag har efter en vattenläcka fått tillsvidare sätta en propp i ett kallvattenrör vilket gör att tvättstället i handfatet på ovanvåningen inte längre funkar.
Röret är av järnrörstyp som är galvat på utsidan.

Det bär mig emot att sätta dit järn igen, med tanke på att anledningen till problemet var en vinkelkoppling som läckte.
Min lösning är att skarva med plaströr typ Wirsbo Pex den sista biten fram till tvättstället.

Men så kommer vi till det där med galvaniska strömmar...
För att plastslangen ska kunna kopplas på järnröret måste både stödhylsa och anslutning användas och mig veterligen finns inte dessa att tillgå i järn?

Vad ska jag tänka på? Hur ska jag skarva på ett plaströr på ett galv/järnrör utan att riskera att det ena materialet äter upp det andra?

Jag har läst trådar här på forumet, men jag får inte rikrigt kläm på hur jag ska gå till väga i mitt fall.

Tack för er hjälp!
 
Redigerat:
Mässing och galv går tydligen bra ihop, sitter på massor av ställen. Men byt ut hela järnröret så snart som möjligt.

Protte
 
Jag har läst om att det ibland går bra i en riktning (vattnets riktning) men inte i en annan?

Och jag håller med om att det egentligen borde bytas på "direktamundo", men det verkar inte vara ålderns fel som gjorde att det blev en läcka utan p.g.a. skada från tidigare renovering.
Nu har jag också stenkoll på alla ledningarna och kommer fortsätta övervaka dessa.
Jag kommer även byta helt till plast när tid, ork och pengar finns. (Självklart med inspektionsluckor! :))
 
Galv-mässing-koppar i flödesriktningen går hyfsat, tvärtom är inte bra.
 
Mellan 1967 och 2007 hade vi koppar(och mässing) galvat järn och sedan koppar igen, och det var inget läckande, kan bero på bra (neutralt) vatten.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.