Hej!

Är det tillåtet att skarva galvat till PEM i en nergrävd skarv? Tanken är att kunna byta till PEM hela vägen ut till gatan i framtiden, men inte just nu, då det är typ 50 m dit.

Vem kan ha åsikter om detta? Kommunen? VA-bolaget? Har de egentligen något att säga om hur jag drar ledningen på min egen tomt?

Grävas skall det göras ändå då vi tänkte bygga ut. Det borde väl vara en enkel sak för en röris att fixa en dylik skarv?
 
Det är bara att köra och drar du en skyddslang utanpå så kan du ju när du byter i framtiden trä en ny slang hela vägen men det är inget tvång
 
V Vector skrev:
Det är bara att köra och drar du en skyddslang utanpå så kan du ju när du byter i framtiden trä en ny slang hela vägen men det är inget tvång
Tyvärr blev det ingen skyddsslang när jag grävde under grunden utan jag gjöt fast en PEM-32. Tänker att man får svetsa den när det blir dags. I värsta fall kan man väl dra igenom en PEM-25 genom den annars.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Tyvärr blev det ingen skyddsslang när jag grävde under grunden utan jag gjöt fast en PEM-32. Tänker att man får svetsa den när det blir dags. I värsta fall kan man väl dra igenom en PEM-25 genom den annars.

Svetsa är överkurs, är man inte van vid det är det bättre med en mekanisk koppling. Förslagsvis beulco typ 77 eller PRK.
 
N NoOne2k skrev:
Svetsa är överkurs, är man inte van vid det är det bättre med en mekanisk koppling. Förslagsvis beulco typ 77 eller PRK.
Ja, jag tänkte inte göra det själv. Det tar jag in en röris för. Skall flytta vattenmätaren i samma veva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.