Snailman
De är i ask och stavlimmade, de ska limmas ihop längs 2 meter och bli ungefär 1 meter bred i färdigt skick

Har en kexmaskin och lär använda storlek 20, använder trälim för utomhusbruk.

Jag undrar lite hur pass tätt jag ska sätta kexen?

Skivorna är 3050mm gånger 625mm, så får kapa dem på längden till lite hanterligare format 2,1m eller så

Om det behövs så får jag såga med sänksåg längs med skarven, och då använda en klinga med få tänder, då behöver jag hålla skivorna på plats intill varandra genom att tex ha brädor under som jag fäster med tvingar i skivorna innan jag sågar.

Har några limknektar för att dra ihop skivorna med vid limningen
 
Kexen behövs inte för hållfasthetens skull, dock underlättar de för att få skivorna att linjera i höjd. Viktigt att kanterna är helt raka och släta. 5 knektar tycker jag egentligen är minimum, men det går kanske med bara 3 eftersom skivorna är så breda.
 
  • Gilla
Firablaren
  • Laddar…
Snailman
ok, jag har tre knektar som jag använt förut, sen har jag hittat en hög till som det kanske går att hitta ett par till fungerande i. Annars får jag väl testa med några spännband också.
 
Snailman
Kapat båda bänkskivor på längden, ska klyva den ena i morgon, då tar jag ett par centimeter extra bredd så jag kan göra ett sista sågande och då bara såga bort ett par cm, istället för 20cm.

Sen sätter jag fast ett pass på den hela skivan och kör efter det med en notfräs med kullager, för att få den sidan rak och i vinkel, blev inte den sågade skivan helt rak så får jag använda fräsen på den också.
 
Snailman
Heltre trägolv under installation med spännband för att hålla plankorna på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se hur det blev om ett dygn.
 
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag kunde såga ena skivan och använda notfräsen på den andra, kullagret började kärva på notfräsen, så fick flytta över ett lager från en annan fräs.
 
Snailman
Det blev inte bra, har sågat isär den vid skarven igen, och denna gång fräst först ena sidan, och sedan vänt andra skivan upp och ner och fräst den också, då tog vinkelfelen ut varandra så skivan blev plan.

Satte denna gång tvingarna varannan gång på undersidan av skivan.

Den blev inte plan första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.