Hej,

tidigare ägare av huset hade ett vedeldat bastuaggregat (Harvia M2) kopplat in på murstocken. Problemet är att röret är 90mm i diameter, medans röret de ansluts till är 130mm, alltså ett glapp på 4cm där röken såklart lär leta sig ut.

Jag har inte hittat någon skarv eller koppling som går mellan dessa storlekar och jag tänker inte lägga någon vidare summa på material, vill mest testa och se vilken värme det kan ge.

har ni något tips på vad som kan göras?
 
  • Vedeldat bastuaggregat med rökrör som inte passar till större murstocksdiametern, med stenar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över koppling mellan rör med 130mm och 90mm diameter för vedeldat bastuaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mismatchad anslutning mellan ett mindre vedeldat bastuaggregats rör och en större murstocksöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att dreva med mineralull. Lite väl stor glipa, men för att testa funkar det säkert. Annars är det en smal sak att svetsa ihop med en ring.
 
En övergång från 100 till 130 hittar du nog på hyllan för en femhundring. Sen dreva.
 
Jag tror att det lättaste är att fråga en plåtslagare. De har säkert en bra lösning - även om den kanske inte är den billigaste. Jag hade något liknande med en skorsten och smedtjejen på plåtfirman visste precis hur det skulle lösas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren, jag satsar nog på en 100 till 120-130 övergång och lite mineralull, det verkar absolut smidigast . Kaminen verkar ha köpts för under 3000:-, så jag satsar inte för mycket pengar på rör till denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.