Hej

Har ett problem över hur man ska kunna skarva ihop två bänkskivor som är olika bredda.
Ena är ca 62 cm och den andra ca 37 cm. Skåpen bänkskivorna under är olika bredda.

Det som är problemet är att bänkskivan ska pass in över underskåpen, det handlar om 1,5 cm!!

Det går inte att bara lägga skivorna ihop för då ser det konstigt ut mot skåpen under.
Bänkskivan är av massiv ek på 3 cm.

Det ska vara ett överhäng på ca 1,5 cm.

Hur brukar man göra.
 
Redigerat:
Vad är det för typ av bänkskiva? Homogent trä, laminat eller något annat?
 
Homogent ek 3 cm tjock.
 
Skulle någon form av kurvlinje kunna fungera? Som ett utdraget "S". Det förutsätter ju då att den djupaste skivan är något längre än de djupaste skåpen.
 
Har haft funderingar på det.
 
Redigerat:
Förstår inte hur det ska se ut.
Bild eller ritning tack!
 
Så ser det ut!

Vit köksinredning med träbänkskiva, oslipad vägg och handtag på luckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du inte ha en passbit mellan skåpen? Så det grunda skåpet livar med den djupa bänkskivan, då tror jag inte det ser så tokigt ut?

Den djupaste skivan är ju för kort för att kunna göra något med liknande det jag föreslog i alla fall.
 
Ok men det finns redan en passbit.

Har för mig att snickaren ska såga av en bit på den bredda bänkskivan.
Ska vara ca 1,5 cm överhäng.
 
Var är den passbiteni såfall? Den vänstra luckan på det grunda skåpet ser ut att sitta flush mot stommen till vänster?
 
"flush mot stommen till vänster" Det är inte stommen utan passbiten.
Luckan sitter framför stommen så man ser den inte.
 
Det där brukar kallas täcksida inte passbit. Om du sätter en täcksida även på det grunda skåpet och gör överhänget lika stort som tjockleken på den täcksidan så kommer skarven i bänkskivan att linjera med luckan på det grunda skåpet.
Skulle det vara en ok lösning?
 
Precis, så ja. Skåpen till höger måste en liten bit till höger för att det ska se vettigt ut.

Men hur kommer det sig att detta problem uppstod nu, miss i planeringen? :)
 
danne_08 skrev:
Det där brukar kallas täcksida inte passbit. Om du sätter en täcksida även på det grunda skåpet och gör överhänget lika stort som tjockleken på den täcksidan så kommer skarven i bänkskivan att linjera med luckan på det grunda skåpet.
Skulle det vara en ok lösning?
Bra förslag. Hur man än gör annars kommer det se konstigt ut.
 
Handritad skiss av en föreslagen skarvkonstruktion på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här tänker jag att skarven kan göras.
 
  • Gilla
Gnor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.