Vilket är bästa? Använda väguttaget för att skarva vidare till nästa, eller använda wago i dosan, och en kort tåt till uttaget och en lång tåt till nästa dosa.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Det är 9 uttag i slingan, men så gott som bara belysning.
 
Det blir en lite bättre anläggning om man skarvar med Wago bakom uttaget och det blir lite billigare att skippa Wagon.
Ps
Dess fler trådar i uttaget dess knöligare att montera, speciellt om man har enkardeliga trådar
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Uttaget har ju oftast plats för två tåtar, så är det bara vidarekoppling till ytterligare ett, hade jag använt uttaget.

Om det däremot ska spridas vidare till två andra uttag, ja, då ska du ju hantera tre (fyra) tåtar. Då hade jag använt de två i uttaget, plus en wago.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Det blir enklare att byta uttag med wago, men fler skarvar som kan bli dåliga.:thinking: Vilket väger tyngst? Skarvarna i wagon bättre eller sämre än skruvanslutning i uttaget?
 

Bästa svaret

Har jag uttag av högsta kvalitet (ELKO ;)) som jag valt, kopplar jag över i uttaget, har jag nått uttag på andra änden av kvalitetsstegen så använder jag Wago bakom.
Jag brukar låta kunden välja så anpassar jag mig efter det.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag är en Trend-kille, de skall väl duga att koppla över i då.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Skarvarna i wagon bättre eller sämre än skruvanslutning i uttaget?
Därom tvistas det. Rent logiskt är (borde) wago vara bättre. Kontakten där är fjäderbelastad, så om koppartrådarna deformeras med åren (kallflytning), så kommer det ändå att vara samma kontakttryck. I en skruvanslutning blir det kallflytning, koppartråden deformeras. Då minskar trycket och anslutningen blir sämre.

Sedan vet jag att det finns motsatt uppfattning, exakt vad den bygger på vet jag inte.

Men helt klart, om alternativet är att lägga 2 eller fler trådar under samma skruvskalle (äldre, eller nya billiga uttag). Så vinner alternativet med wago direkt.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Därom tvistas det. Rent logiskt är (borde) wago vara bättre. Kontakten där är fjäderbelastad, så om koppartrådarna deformeras med åren (kallflytning), så kommer det ändå att vara samma kontakttryck. I en skruanslutning blir det kallflytning, koppartråden deformeras. Då minskar trycket och anslutningen blir sämre.

Sedan vet jag att det finns motsatt uppfattning, exakt vad den bygger på vet jag inte.

Men helt klart, om alternativet är att lägga 2 eller fler trådar under samma skruvskalle (äldre, eller nya billiga uttag). Så vinner alternativet med wago direkt.
De flesta nya uttagen har ju inte skruvanslutning.. så frågan är hur den fjädern är jämfört med wagos

E elmont skrev:
Har jag uttag av högsta kvalitet (ELKO ;)) som jag valt, kopplar jag över i uttaget, har jag nått uttag på andra änden av kvalitetsstegen så använder jag Wago bakom.
Jag brukar låta kunden välja så anpassar jag mig efter det.
Offtopic: Anser du att elko är bättre än t.ex. Schneider? Känns som att Exxact är vanligast idag, men de är ju så fula..
 
Dom som hyllar skruvförbanden är endera bakåtsträvare (allt var bättre förr) eller dom som inte har egen erfarenhet men har hört att xxxxxx av någon som har monterat i alla fall 25 uttag. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Offtopic: Anser du att elko är bättre än t.ex. Schneider? Känns som att Exxact är vanligast idag, men de är ju så fula..[/QUOTE]
Jag tycker att med ELKO RS så nådde man toppen av kvalitet. Med ett tidlöst utseende och toppen att arbeta med samt yppersta kvalitet.
Men hos många går ju design före funktion.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
När jag har utökat min anläggning med något enstaka uttag så har jag märkt att det är dumt att kombinera gamla och nya FK i skruvplintar (jag kör Renova om kvalitén spelar roll :)). Mina gamla FK från tidigt 60-tal framstår som något tjockare och styvare än moderna FK, kanske är det färre kardeler i dem som gör dem styvare? Oavsett vilket så brukar skruvplintar resultera i ett den moderna FK:n glider ut otäckt lätt. Så för mig blir det alltid Wago, då sover jag bättre på natten.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det där har varit uppe i en tråd här. Tydligen är de flesta ledningar idag lite klenare än det som anges. Det beror på att man kan tillverka med bättre toleranser nu än när standarden skrevs. Man tillverkar mot det lägstra godkända måttet. Och håller sig på rätt sida gränsen genom högre tillverkningskvalitet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det blir en lite bättre anläggning om man skarvar med Wago bakom uttaget och det blir lite billigare att skippa Wagon.
Ps
Dess fler trådar i uttaget dess knöligare att montera, speciellt om man har enkardeliga trådar
Inget blir bättre med wago
 
S Skyflakes skrev:
Inget blir bättre med wago
Tvärtom. Det mesta blir bättre med Wago. Eller är det att du föredrar HelaCon? Det gör jag med...
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tvärtom. Det mesta blir bättre med Wago. Eller är det att du föredrar HelaCon? Det gör jag med...
Största fördelen med Wago gentemot HelaCon är att det är lite lättare att lära sig namnet.
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.