Har byggt ut huset och kommer med LK PEX universal 16 i taket och sen efter vägg ned mot min fördelare. Hur gör man lämpligast och enklast dels svängen upp mot fördelaren och sen anslutningen? PE-slangen når inte även om den skulle gå att bocka korrekt så nån slags skarvning behövs. Behöver man en avluftning på högpunkten under taket?

VVS-installation med LK PEX slang, fördelare och ventiler för värmesystem under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Finns skarvstycken att köpa , kanske det går att gå rakt ner med slangarna , till vänster mellan bänkskiva och reglerbox , fästa dom med rörklammer twin 20 mm ( samma sort som man brukar ha i badrum snyggt ) och gå ned en bit , svänga runt den ena bakom nedre fördelaren och upp till övre , lika med den andra , fast ner mot golvet bakom slangar ( kanske lirka lite ) och upp till fördelaren , det brukar gå att ansluta på ett bra sätt , dom är mjuka ( kan med fördel värmas med varmvatten , blir mycket snällare då ) börja med att ansluta till fördelarna och skarva sen lättast
 
Slangarna är dock för korta. Dom LK klämmuttrana som man klämmer mot en klämkoppling vet jag om. Men vad är det för slags anslutning mot fördelarna?
 
L
Så detta är nippeln för att ansluta PEX universal 16 mot fördelaren Rsk: 241 72 98. Om man vill ansluta kopparrör eller flexslang, vilken kör man med då?
 
L
Om du tänker gå runt med koppar , så kan du få problem , koppar är stelt svårt att få till det exakt mot fördelaren , jag själv skulle nog låta slang gå hela vägen med en skarvkoppling , antingen längre upp mot taket eller där dom slutar , tycker du att det inte ser snyggt ut , kan du lägga en s,k kabelränna på väggen som dom ligger , ser rätt bra ut
Det är rätt kopplingstyp , men måste vara för den dim av slang du har , kapar slangen 90 grader ,trär på muttern och knackar in koniska delen i slangen , ( det är som en liten grop där slangen ska gå in , bara knacka med hammarskaftet så kryper slangen in ) och rikta in på fördelaren
lättast då när skarvdelen är lös
 
Sen ser jag att min fördelare är av äldre VKF typ. Frågan är om den kopplingen är densamma som till nyare RF? Du har rätt, jag skarvar högre upp så jag får en avluftning i skarven. Finns det något lämpligt T att skarva med och med lämplig avluftning i?
 
L
Om du mailar LK och frågar vad som passar ( har för mig att det är samma gänga och kona som nu , men för att vara säker maila dom , skicka gärna med fotot som du har ) sedan det med luftningen , det går inte att sätta ett T där , luften kommer inte att gå ut , det är på tvären
Det sitter luftskruvar på fördelarna , dom vita knopparna på vänster sida .
För att lufta av den nya slangarna riktigt bra ska göra enligt följande
1 stäng cirpumpen
2 stäng de röda ventilerna med vitt
3 Stänga alla slingor , med gult har du hattarna kvar , om inte så finns det insexer på
den övre som skruvas ner till botten , räkna hur många varv som du skruvar varje och skriv upp för varje
4 Koppla in den nya slingan
5 den nya slingan ska vara öppen
6 Koppla på slangar på de röda markeringarna , en från tvättmaskinsuttaget , och en till golvbrunnen
7 Öppna de ventiler som sitter på i röd ring
8 Öppna nu kranen för tvättmaskinen lite lagom
Nu spolar du ut luften som finns , det tar ett tag , så lyssna om det knäpper , det är luft
när all luft är borta , gör du allt baklänges från 8
Idiotsäkert för att lufta golvslangar
 
  • Värmesystem med fördelare och ventiler markerade i rött och gult, luftningsanvisningar beskrivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar att jag inte behöver dit med avluftning under taket (högsta punkten)?
 
L
ltfrebac ltfrebac skrev:
Du menar att jag inte behöver dit med avluftning under taket (högsta punkten)?
Rätt uppfattat , i och med att du har avluftningar på fördelarna , skulle mot förmodan få eller har en s,k, otät koppling för undertryck går det att byta ut dom manuella avluftare till automatiska men tror inte det är nödvändigt , men möjligheten finns
Om du tror att du kan ha luft i andra slingor ( dålig värme i något golv ) kan du spola genom en i taget enligt schemat som jag gav dig , bara att stänga alla utom den som du ska ev. lufta
klockrent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.