Går det att skarva en högtalarkabel och i så fall med vad (tex sockerbitskontakt?) Och nej, jag är ingen audiofil ::)

Tack!
 
:cool: Sockerbit går bra. ;)
 
Jag har använt mig av Abikohylsor, funkar perfekt tycker jag. :)
 
KJE skrev:
Jag har använt mig av Abikohylsor, funkar perfekt tycker jag. :)
Vilken modell?
 
Det beror väl på högtalarkabelns dimension, jag har 2x2,5 mm2 så jag använde blå hylsor.
 
Tänk bara på att en av ledarna i kabeln alltid är markerad. Koppla alltid markerad mot markerad och se till att båda markerade kopplas mot samma "fas" i ljudanläggningen (röd eller svart spealr ingen roll)
 
Larsa skrev:
Tänk bara på att en av ledarna i kabeln alltid är markerad. Koppla alltid markerad mot markerad och se till att båda markerade kopplas mot samma "fas" i ljudanläggningen (röd eller svart spealr ingen roll)

Det finns faktiskt nån slags standard för det där....
på 70talet med dinkontakter så var det ofta så att nån slags mekanisk markering var minuspol ("svart") medan ungefär överallt annars är en mekanisk markering pluspol ("röd"). Om det är en färgrand så är det nästan alltid så att om randen är mörkare än resten av kabeln så är den randiga ledaren minuspol, är randen ljusare än resten av ledaren så är den pluspol...

Som kuriosa så kan nämnas att JBL's proffshögtalarelement har omvänd markering på röd/svart mot ungefär allt annat, där är "positiv riktning" definerad som en rörelse inåt i högtalaren, medan den är definerad som utåt på allt annat :)
 
Tvinna ihop dem och tejpa med lite isoleringstejp. Funkar hur bra som helst.
 
För att minka risken till ett minimum ang glapp och sprakande så lödda skiten. Håller hur länge som helst och ingen nämndvärd förlust i kablarna som du tex får i en sockerbit
 
Cohiba skrev:
Tvinna ihop dem och tejpa med lite isoleringstejp. Funkar hur bra som helst.
Nej det gör det inte. Sätt lite bättre mätare på den skarven och den synns hur bra som helst. Inte att rekommendera om man vill att det ska låta bra.

Dock kan du vira trådarna och sen löda dem så får du en helt ok kontakterning
 
Audiofil eller inte, löd ihop grejorna som mats_o säger, bättre kontaktering samt att skarven sitter ihop när du eller någon annan börjar rycka/dra i prylarna....
 
När du ändå springer till Classe/Jula/Biltema för att köpa en lödkolv med tillbehör så passa på att slänga ned lite krympslang för skarven också - då blir du kung på gatan :cool:
 
mats_o skrev:
[quote author=Cohiba link=1134843542/0#7 date=1135087943]Tvinna ihop dem och tejpa med lite isoleringstejp. Funkar hur bra som helst.
Nej det gör det inte. Sätt lite bättre mätare på den skarven och den synns hur bra som helst. Inte att rekommendera om man vill att det ska låta bra.

Dock kan du vira trådarna och sen löda dem så får du en helt ok kontakterning[/quote]
Med utgångspunkt från GreenTurtles ursprungliga utsaga att han ej är Audiofil så törs jag ändå upprepa mitt tips.
 
Det håller ett tag men iom att koppar oxiderar så blir kontakten sämre och sämre ... Ja, Jag är petig men jag tycker inte om att fixa prylar två gånger ;) Vettif-n varför jag blev datatekniker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.