Hej, har en handske (hona) kopplad direkt till elcentralen. Jag behöver en längre kabel då den befintliga är för kort.

Kollade om jag kunde byta ut den befintliga kabeln men blev inte klok på färgerna. (Gröngul, blå, brun och två (?) svarta?). Där den ena svarta är kopplad sitter det även grå så jag antar att den "svarta" egentligen är grå?

Är det möjligt att skarva befintlig kabel genommatt ansluta en handske (hane) till honan?
 
Du kan väll bara sätta ihop två kablar med varandra? Annars får du ta loss handskarna köpa kabel i bättre längd och skruva på handskarna.
Har varit med om att det varit tre svarta också men det är ju bara att sumra så de hamnar i rätt ordning om det inte finns något annat som märker ut de.

Men iaf händer ganska ofta att jag skarvar både 32A och 64A kabel upp emot två, tre gånger till landström på båtarna.
 
  • Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
Tack för svaret. Då köper jag en hona och en hane och provar att skarva. *poff*
 
En viktig grej är att färgerna gul/grön och blå används för sina bestämda funktioner.
Gul/grön skall ALLTID användas som skyddsjord och får inte förekomma som någon annan funktion i kabeln.
Blå kabel skall användas som NOLLA (N)
 
Fröberg skrev:
Hej, har en handske (hona) kopplad direkt till elcentralen. Jag behöver en längre kabel då den befintliga är för kort.

Kollade om jag kunde byta ut den befintliga kabeln men blev inte klok på färgerna. (Gröngul, blå, brun och två (?) svarta?). Där den ena svarta är kopplad sitter det även grå så jag antar att den "svarta" egentligen är grå?
Hejsan ! Är du säker på att båda är helt svarta ? I en kabel brukar det vara en helt svart och en svart med en vit märkning på :)
 
I dom kablar som har två svarta ligger den ena svarta mellan jord och nolla, så det går att skilja dom svarta åt.
 
Som Tobbe_3 skriver så är det Blå och Grön/Gul som är viktiga.

De andra (fasledarna) spelar i praktiken ingen större roll så i brist på mätinstrument och/eller tydlig färgmärkning kan man koppla hur som helst.

Det värsta som kan hända är att en roterande trefasmaskin går baklänges och då får man byta plats på två fasledare (ej blå och g/g).
 
Ska ta en titt på kabeln i helgen igen :)

En annan fråga. Jag har 3 x 20 ampere säkringar i centralen. Vilken storlek på garagefläkt kan jag koppla på och ändå ha lite juice över för vinkelslip etc?
 
3x20 A ger ca 14 kW så det är bara att summera effekterna på det du tänker använda. Är det även enfasmaskiner får du försöka fördela dessa mellan faserna och hålla dig under 4.6 kW per fas (där trefasmaskiner bidrar med ca 1/3 av sin effekt per fas).
 
Köpte handskar för att ordna en skarvkabel. Efter montering visar det sig att handsken inte passar. I skåpet sitter en mindre fempolig handske!? Är det någon skillnad på dessa förutom storleken?
 
De är klassade för olika märkströmmar, 16 A, 32 A, 63 A.
Låter som att du köpte 32 A-handskar som alltså är lite större.
 
Fröberg skrev:
Ska ta en titt på kabeln i helgen igen :)

En annan fråga. Jag har 3 x 20 ampere säkringar i centralen. Vilken storlek på garagefläkt kan jag koppla på och ändå ha lite juice över för vinkelslip etc?
Det får inte monteras en 16 A 3 fasuttag direkt mot 20 A säkringarna, utan det uttaget måste vara avsäkrat med max 16 A. Skall du utnyttja 20 A säkringar, då måste du använda 32 A kontakter och kablar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.