Håller på och inreder ett rum på vinden och har kommit till läggning av golvspån.
Har roat mig med att kolla diverse klipp och texter om läggningen där flera har valt att kapa golvspånet i vissa rader för att inte få skarvar på samma bjälke.
Finns det nån mening med att göra så? Finns inget om det i läggningsinstruktionerna från tillverkarna.

Har bara två skivor på längden i rummet. Skulle jag behöva kapa varannan längd innebär det att varannan rad kommer ha minst en skarv som är frihängande vilket jag inte gillar. Dessutom en extra skarv istället för en generalskarv på den mittersta bjälken på hela bredden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Håller på och inreder ett rum på vinden och har kommit till läggning av golvspån.
Har roat mig med att kolla diverse klipp och texter om läggningen där flera har valt att kapa golvspånet i vissa rader för att inte få skarvar på samma bjälke.
Finns det nån mening med att göra så? Finns inget om det i läggningsinstruktionerna från tillverkarna.

Har bara två skivor på längden i rummet. Skulle jag behöva kapa varannan längd innebär det att varannan rad kommer ha minst en skarv som är frihängande vilket jag inte gillar. Dessutom en extra skarv istället för en generalskarv på den mittersta bjälken på hela bredden.
Generalskarvar ska man helst undvika.
Förstår inte varför du skulle få en skarv som blir frihängande? Vilket cc-mått har du mellan björkarna? I vilken längdriktming lägger du golvspånet?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Generalskarvar ska man helst undvika.
Förstår inte varför du skulle få en skarv som blir frihängande? Vilket cc-mått har du mellan björkarna? I vilken längdriktming lägger du golvspånet?
Det är ett gammalt hus så det är 50 cm mellan de flesta bjälkarna. Förutom i mitten där det var 80 cm, där har jag lagt i en ny regel i mitten så jag har 40 cm iställlet. Givetvis ska de läggas tvärs bjälkarna.
 
En limmad skarv är stark. Skarvarna på på långsidorna hänger alltid i luften. Sedan beroende på fabrikat så kan de skarvas i luften. Vissa skivor är av sämre kvalitet.
 
T Tompafix skrev:
En limmad skarv är stark. Skarvarna på på långsidorna hänger alltid i luften. Sedan beroende på fabrikat så kan de skarvas i luften. Vissa skivor är av sämre kvalitet.
Står så här "Det rekommenderas att skarvning av plattorna utförs på bjälkens centrumlinje p g a framtida risk för knarr. Plattorna kan också monteras med ändskarvarna i fält utan understöd, bortsett från ställen där det kan uppstå särskilt stora belastningar."
 
Tre alternativ då.

1. Generalskarv i mitten
2. Skarva varannan längd i mitten, varannan 20 cm ifrån mitten, med 20 cm frihäng.
3. Skaffa två 2420-skivor för att kunna skarva varannan på annan bjälke.
 
nr 1 och snåla inte på limmet
 
Kom på ytterligare ett alternativ. Generalskarv på mitten, men att klyva en av de första skivorna för att inte få generalskarv åt båda hållen.

Enligt bilderna:
1. Generalskarv
2. Två 2420-skivor
3. Klyva första skivan
Ritning av golvlayout med måttangivelser och ett förslag till placering av generalskarv och klyvda skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning med mått för placering av skivor och generalskarv i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning som visar layout för golvspånskivor med mått, generalskarv och klyven skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Generalskarvar ska man helst undvika.
Förstår inte varför du skulle få en skarv som blir frihängande? Vilket cc-mått har du mellan björkarna? I vilken längdriktming lägger du golvspånet?
Hej! Varför bör generalskarvar undvikas om man skarvar på en bjälke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.