Hej,

Jag står i valet och kvalet om jag ska välja vattenburen golvvärme på ovanvåningen också. Hur får man upp slangarna på ovanvåningen. Dessa går väl att skarva så att jag inte måste ha 100 meter slang i en klump när jag gjuter plattan.

Hur blir det med golvvärme med el? Slipper ju joxet med hänsyn till ovanvåningen i byggstarten.

Jag projektleder bygget själv.
 
Jag tror att du missförstått nånting, Slang på övervåningen lägger man när golvet läggs.
 
både på under & övervåning så är det flera slangar. man har en eler flera slangar / rum. allt går till en fördelare, där man styr hur mycke vaten som ska till varje slang
 
#2 Jo det är klart. Men jag vill ju ha transporten från pannan till ovanvåningen i plattan, som gjuts långt innan golvet på ovanvåningen läggs.

#3 Kan man sätta en sådan fördelare på ovanvåningen också om man vill?
 
vet inte hur man brukar göra, men det köns ju naturligast att ha en fördelare/ plan. annars blir det svårt att lufta systemet
 
Det går att dela upp matningen till golvvärmen på flera fördelare. Det viktiga är då att slangarna från pannan och mellan fördelarna är ganska grova. Det finns 2 dimensioner att välja på och jag rekommenderar 1 tum (32 x 2,9 mm), det är den grövre modellen. Om det är olika värmebehov vid de olika fördelarna krävs en pump- och shuntgrupp. För att gjuta ner en så grov slang måste den böjas i ändarna och fixeras med speciell vinkelfixtur. Det kan behövas varmvatten för att böja den snyggt.
 
Skansk_nybyggare skrev:
#2 Jo det är klart. Men jag vill ju ha transporten från pannan till ovanvåningen i plattan, som gjuts långt innan golvet på ovanvåningen läggs.

#3 Kan man sätta en sådan fördelare på ovanvåningen också om man vill?
Lite svårt att veta hur du bör göra utan mer information.

Men du kan lägga tex flexslang av lämplig dimension och sen dra i slang när det är dags. Men du bör beakta att det ganska snabbt blir många meter och varje dimension har en maxlängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.