Hur ska jag lösa detta på bästa sätt? På bilderna ser ni mått och hur det ser ut.

ett.jpg
tva.jpg
 
  • Gilla
Ante1
  • Laddar…
Är minnet med så finns det nog en gumminippel som passar i muffen o som är 75 mm till plaströr
eller kapa gjutjärnsröret och använda en krympmuff där en som har en o-ring sen värma muffen med varmluftspistol så klämmer den åt om o-ringen,var noga med att röret inte har någon vulst på utsidan
för då kan det bli läcka där
 
håller på me lika i källaren hemma, ja kommer skarva där det är mindre diam på röret. köpte en gummiskarv hos rörkrökarn för endamålet, kan tänka mig att ditt rör åxå e ca 80mm utv där. å på med ett 75mm plast antar jag du ska ?
 
glömde, den skarven ja köpte drar man åt med rostfria slangklämmor på utsidan av båda rören.
 
Kopplingen heter Frenco koppling med rostfria slang klammer på utsidan kolla länk: www.ibeco.se
 
Om muffen är okay i övrigt skulle jag nog försökt ordna en passande gumminippel så slipper du risken att kapa röret igen. Dessutom tycker jag det är trevligare att använda en nippel där man får stöd runt HT-röret så man vet att rören linjerar bra
 
Krilleman
Redigerat:
Den där såg klockren ut, vilka lagerför den?
 
Krilleman
Frågan är ju om han behöver 310 62 47 eller 310 62 50.... Personligen har jag bara använt den på 4".

Synd att dom inte visar ytterdiametern på själva gummit!

Om man jämför faluplasts text med Dahls katalog står det såhär i dahl-katalogen:
310 62 47 75mmx3"'
310 62 50 83x75mm

Finns att köpa hos alla VVS-grossister och även här:
vvsobad
mani armatur
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Frågan är ju om han behöver 310 62 47 eller 310 62 50.... Personligen har jag bara använt den på 4".

Synd att dom inte visar ytterdiametern på själva gummit!

Om man jämför faluplasts text med Dahls katalog står det såhär i dahl-katalogen:
310 62 47 75mmx3"'
310 62 50 83x75mm

Finns att köpa hos alla VVS-grossister och även här:
vvsobad
mani armatur
Har kommit fram till att jag måste kapa röret för att jag inte ska behöva gjuta upp hela golvet, men då är frågan vilken falu expand jag ska ha. Efter att jag kapat röret så är det 70mm (2 3/4") utvändigt mått och 65mm (2 1/2") invändigt mått. Måtten som anges för falu expanden är
Artnr 310 62 46 Expand, 2 1/2” N – 50 mm PVC/PP

Men är 2 1/2" utvändigt mått på gummit alltså invändigt mått på gjutjärnsröret?
 
Krilleman
Måste du kapa röret så är en typ av Fernco att rekommendera, precis som Hamid skriver.

Det finns olika märken på denna koppling. Köp det du kommer över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.