Vi skulle behöva flytta några radiatorer, och behöver dra om rören.

Bjälklaget är av betong som som jag tänkt bila upp och gjuta igen efter omdragningarna.
Enl. VVS-killen bör man inte skarva i bjälklaget för risken för läckage.

Vad är era erfarenheter?
 
Det kan ju vara lite dumsnålt kanske, om det inte skiljer för mycket. Risken finns ju att du får bila upp det en gång till. Då blir det dyrt i slutänden. Läckagerisk vet jag inte, men det låter inte orimligt.

Jag skulle litat på VVS-killen.
 
"Inga dolda skarvar någonstans" är en bra regel.
 
håller med att man ska undvika dolda skarvar
 
du kan ju bila upp, men inte gjuta igen. gör en inspektionslucka istället
 
för övrigt så är det inte samma regler för radiator rös som för vatten.
komunalt vatten ligger på ca 10 bars tryck, medans radiatorsystemet bara har drygt 1 bar (stor skilnad i risk för lekage)
sen är ett radiatorsystem en sluten krets o har en begränsad mängd vatten som ofta desutom kan övervakas av ett tryck klocka, medans komunala vatnet har en obegränsad mängd.

med andra ord kan man snabt upptäcka ett radiator lakage o max mängden som kan länga är ju allt vatten i systemer. Komunalt vatten är ju en obegränsad mängd o ett lekage kan pågå i flera år innan det upptäcks
 
tack för alla svar, får diskutera med VVS killen.
Inspektionslucka-varianten var en kul ide !
 
CarMan skrev:
för övrigt så är det inte samma regler för radiator rös som för vatten.
komunalt vatten ligger på ca 10 bars tryck, medans radiatorsystemet bara har drygt 1 bar (stor skilnad i risk för lekage)
sen är ett radiatorsystem en sluten krets o har en begränsad mängd vatten som ofta desutom kan övervakas av ett tryck klocka, medans komunala vatnet har en obegränsad mängd.

med andra ord kan man snabt upptäcka ett radiator lakage o max mängden som kan länga är ju allt vatten i systemer. Komunalt vatten är ju en obegränsad mängd o ett lekage kan pågå i flera år innan det upptäcks
hur ser en tryckklocka ut? (länk?)
Är det bästa sättet för att övervaka systemet mot eventuellt läckage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.