Hej!

Har rivit en vägg där mitt comhem uttag satt, data, tele, radio

Vill flytta detta uttag ca 4m, så tänkte skarva på den befintliga kabeln och använda befintligt uttag, är detta möjligt att göra själv utan problem? Är bara 1 kabel!

Vilken kabel bör jag använda?
Vilken f-kontakt för att förlänga bör jag använda?

Ringde certifierad cant firma men dem hade ej tid på ca 3 veckor, behöver fixa detta denna vecka, så alla tips mottages!
 
Lät lite lite med en kabel kan du ta en bild på det?
 
hsd
Vill Du ha eventuella framtida problem så skarvar Du koaxen med f-kontakter och skarvstycke , annars drar Du ny kabel hela vägen :cool:
 
20180103173127-2a04:ae05:3801:e200:7840:f472:8242:a76f.jpeg

Bäst att dra om hela, vore smidigt att skarva....
 
hsd hsd skrev:
Vill Du ha eventuella framtida problem så skarvar Du koaxen med f-kontakter och skarvstycke , annars drar Du ny kabel hela vägen :cool:
Är det verkligen så känsligt?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Lät lite lite med en kabel kan du ta en bild på det?
Se uppladdat
 
Skarva med f-kontakter och dubbelhona. Använd någon bättre koax tex Kjell.com art 39496. Jag gjorde så och har aldrig haft problem med det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
hsd
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Lät lite lite med en kabel kan du ta en bild på det?
Bredband via kabel-TV-nät
Om det finns kabel-tv till ditt hus kan du få bredband via kabel-tv-nätet. Bredband via kabel-tv-nät kan ge mycket hög hastighet, men det byggs få nya nät, så om du saknar kabel-tv idag kommer du troligen inte kunna få bredband via kabel-tv-nät framöver.

Hur fungerar bredband via kabel-tv-nät?

Bredband via kabel-tv-nätet använder samma koaxialkablar som ursprungligen installerades för kabel-tv. Koaxialkabeln är i sin tur ansluten till ett fibernät i en s.k. fibernod. För att bredband ska vara möjligt via kabel-tv krävs att nätet är uppgraderat för att hantera trafik i båda riktningar, dvs. så att kunden även kan skicka data. Det är vanligtvis olika hastighet för att skicka och ta emot data i ett kabel-tv-nät.

3-4.PNG
Kan jag få bredband via kabel-tv-nät?

Bredband via kabel-tv-nät går att köpa i de flesta flerfamiljshus och en stor del av de villor som har kabel-tv idag. Dock är kabel-tv-nät till villor inte alltid uppgraderade för bredband. Du som bor i villa och har kabel-tv kan därför behöva uppgradera din nätanslutning för att det ska vara möjligt att få bredband via kabel-tv-nätet.

Det byggs få nya kabel-tv-nät så om ditt hus saknar kabel-tv idag är det inte troligt att du får det i framtiden. Idag har ca två miljoner hushåll kabel-tv, många av dem bor i flerfamiljshus. Vad det finns hushåll med kabel-tv-nät och vilka aktörer som äger näten kan du se på PTS bredbandskarta (www.bredbandskartan.se).

Vilken hastighet kan jag få via kabel-tv-nät?

Bredband via kabel-tv-nät kan ge upp till 500 Mbit/s. Med ett kabel-tv‑abonnemang för 500 Mbit/s är den genomsnittliga hastigheten för att ta emot data ca 190 Mbit/s och för att skicka data ca 35 Mbit/s. Mer information om genomsnittlig hastighet med olika typer av abonnemang med kabel-tv-nät kan du få på www.bredbandskollen.se/statistik.
 
I Interstadium skrev:
Är det verkligen så känsligt?
Ja det är väldigt känsligt, främst databiten.
Om en enda tråd från skärmen kommer åt mittledaren så kan det bli stora störningar för dig och eventuellt dina grannar.
Om folieskärmen spricker, tex pga för kraftig böj, så finns det risk att störningar utifrån letar sig in i kabeln och stör trafiken/signalen.

Bor du i egen villa eller i bostadsrätt?
Om du bor i bostadsrätt så är det ganska troligt att föreningen inte tillåter att ”vem som helst” är inne å pillar i kabel-tv-nätet, det kan tom vara så att dom bara godkänner en specifik firma.



Jag har under ca sju månader (2006) varit med och bytt ut ”två hål i väggen” till ”tre hål i väggen” i endel av Kalmarhems lägenheter, det var i Tele2Visions nät (fd KabelVision). Vi mätte in varenda uttag så att det skulle vara bra signal, jag fick göra om en del uttag, främst i början, pga att det blev fördålig utsignal. Man bytte ett antal uttag om dagen.
Jag hade kunnat jobbat några månader till med det men jag (& frugan) fick barn, samt att jag bytte arbetsgivare.
 
Det går bra att skarva med tanke på att det är ett slututtag, och 4m till är inget bekymmer. Dock är det som Demmpa skriver av yttersta vikt att skarven blir bra. Teoretiskt skulle du vid felaktig skarv kunna störa ut data/telefoni även för grannar pga ingress (störningar), även om det är långsökt. Känner du dig det minsta osäker kontakta en cant-certifierad firma.
www.cant.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.