Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag håller på och dra om all EL i vårt hus till jordat. Idag har jag dragit om all FK i köket. Ganska många meter FK. :p
- 8 strömställare varav 3 dimmer
- 12 VU (exklusive DM, Fläkt och Mikro)
- 2 Perilex (givetvis redan jordade)
- 1 takuttag
- 4 armaturuttag på vägg ovanför fönster
- 12 bänkbelysningar
- 9 Downlights E27

Köket fick en genomgripande ombyggnad för 20 år sedan och firman som gjorde detta tyckte inte om kronströmställare, dubbeltrapp eller andra diskreta apparater utan har gödslat med apparatdosor, på vissa ställen 3 stycken ovanför varandra!

Dagens "fångst" bestod av FK som var skarvad, tvinnad och isolerad med eltejp, inne i VP-röret. Detta hittade jag på två olika ställen.
Sånt gör yrkesfolk! :mad:
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Är du säker på att det var elektriker och inte nån "allkunnig" som utförde eljobbet. Jag kan inte förstå vad en elektriker skulle ha för orsak att skarva FK i röret. Har han inte nog lång stump åker han och hämtar han får ju betalt även för det.
Men det är väl möjligt för "päron" hittar man ju i alla yrkesgrupper, tyvärr.
 
Det var en stor ombyggnad med arkitektritad till- och ombyggnad så det var definitivt en elfirma som utförde arbetet. Jag tror att elfirman kom från samma ort som byggfirman och den hör hemma mer än 10 mil från Stockholm. Så visst kan det finnas en logisk anledning om jobbet görs på fast pris.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Men priset/kostanden för matr. i en elinstallation är det sällan en elektriker vet eller tar hänsyn till. Det är företagsledningen "problem", undantaget enmansfirmor. Jag har genom åren arbetat på några företag och ALDRIG fått nån info om matr kostnad och under dom år jag drivet företag har dom anställda ALDRIG fått veta matr. priser.
Så att företagsledning är intresserad av att hålla nere kostnader , ja.
Att elektriker skulle ha nått intresse av att fuska för att hålla nere priser, knappast.
Elektrikern har ingen vinst av att "fuskskarva"
Har man ett större jobb har man ett matr flöde under hela byggtiden så lite FK ska normalt inte vara nått problem. Så nån logik till att fuska med lite FK kan jag inte se tiden det tar att skarva FK skulle dessutom äta upp rätt stor del av kostnaden för ny fk stump.
Så jag tror fortfarande på min första ide.
 
Efter ombyggnaden har ingen gjort elarbeten i huset så det är bara att acceptera att det är en elektriker som gjort dragningen på uppdrag av elfirman! Men som Stockholmare lägger jag skulden på en elektriker från vischan!
 
Aha, det var en 08 övriga kommentarer onödiga.
 
elmont skrev:
Men priset/kostanden för matr. i en elinstallation är det sällan en elektriker vet eller tar hänsyn till. Det är företagsledningen "problem", undantaget enmansfirmor. Jag har genom åren arbetat på några företag och ALDRIG fått nån info om matr kostnad och under dom år jag drivet företag har dom anställda ALDRIG fått veta matr. priser.
Så att företagsledning är intresserad av att hålla nere kostnader , ja.
Att elektriker skulle ha nått intresse av att fuska för att hålla nere priser, knappast.
Elektrikern har ingen vinst av att "fuskskarva"
Har man ett större jobb har man ett matr flöde under hela byggtiden så lite FK ska normalt inte vara nått problem. Så nån logik till att fuska med lite FK kan jag inte se tiden det tar att skarva FK skulle dessutom äta upp rätt stor del av kostnaden för ny fk stump.
Så jag tror fortfarande på min första ide.
På vår firma så har ledningen sagt att vi ska börja beställa grejer från Solars hemsida, och där så kan man se solars listpris och vad firman får ge efter rabatten. Så vi kan se materialpriser nu mera.

//Patrik
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Som tack för att ni tar och sköter matr. hantering får ni se priserna, bra deal. ;)
 
elmont skrev:
Aha, det var en 08 övriga kommentarer onödiga.
Du missförstod, firman kommer inte från 08! Vischan är förorterna, dvs. allt utanför 08. :D
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
stilofunk skrev:
Efter ombyggnaden har ingen gjort elarbeten i huset så det är bara att acceptera att det är en elektriker som gjort dragningen på uppdrag av elfirman! Men som Stockholmare lägger jag skulden på en elektriker från vischan!
Låter extremt ovanligt konstigt att en elektriker skulle göra en sån skarv.
På vad sätt borgar en arkitektritad tillbyggnad, att det var en yrkesman som skarvat FK på det där sättet i ditt kök?
För 20 år sedan var byggmarknaden glödhet helt hysterisk mycket jobb.
Globen t.ex där vimlade det av svart byggfolk från andra länder och den var också arkitektritad. Den svarta arbetskraften anlitades av de stora drakarna i byggsvängen.
Många köpte ett snickarbälte,lite verktyg,en cheva-van och byggde om kök och villor, så det stod härliga till.
Stalltips: det var troligen inte en elektriker, i vart fall inte en Svensk, som gjorde den skarven.
Men som sagt alldeles säker kan ju ingen vara.
 
Okey, föregående ägare anlitade att byggfirma från orten som de hade sitt sommarställe. Man tog sedan övriga hantverkare från samma ställe.

Jag har själv utbildning och flera år av yrkeserfarenhet och kan se skillnad på instllationer gjorda av hempulare, dåliga yrkesmän såväl som bra. Det här är installerat av en dålig yrkesman. Åtminstone vid omfattande installationer som den här.

Men det finns fler exempel i andra trådar på att hantverkare har svårt att erkänna att det finns ruttna ägg i korgen!
 
Vilka i har svårt att erkänna att det finns ruttna ägg i korgen? Det som är svårt i det här fallet är att förstå vad "elektrikern" skulle vinna på att skarva en eller annan FK i ett rör.
För övrigt hänvisar jag till sista raden i mitt och WATTisPOWERs första inlägg.
Ps
Inlägg i andra trådar kan väl knappast ha nån direkt koppling till dom här inläggen.
 
På vår ort har det funnits en elektriker som skarvat hej vilt. Har hittat skarvar i rör på flera anläggningar, såväl privata som offentliga, där denna installatör varit i farten.
 
Är skarven bra utförd kan det väl inte hända ngt, dvs om kontakten är bra mellan ändarna då blir det ju ingen värmeutveckling och den fungerar som om kabeln vore hel. Vilket det har gjort i detta fall i 20 år. Är det olagligt att göra så eller bara olämpligt?
 
Alla skarvar ska gå att inspektera, vilket inte går om de ligger i ett rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.