Fiberkabeln som kommer in i mitt hus ska flyttas till andra sidan av kåken. En kille har varit förbi och kollat läget och klippt kabeln och lindat upp den på utsidan.
Nu är tanken att nästa person ska komma och skarva på kabeln men han ville att allt skulle sitta på sin plats innan han kommer så han bara behöver svetsa. Det kändes rätt så enkelt men tanken har slagit mig nu: Vad använder man för typ av kapsling/kopplingsdosa när man skarvar en fiber? Räcker en vanlig IP55-klassad dosa eller ska jag välja något speciellt för fiber?
Skarvningen måste ske på utsidan.

Jag själv har bara svetsat i brunnar så jag känner mig helt ställd nu.

Anledningen till detta är också rätt så enkelt: Antingen sätter jag upp allt och han svetsar bara, till en kostnad av en påse bullar ELLER så gör han allt jobb och då var det en fast avgift på 3000 spänn. Han ville helst bara kunna göra en snabb avstickare på vägen hem och föredrog då att jag gjorde grovjobbet. Därav frågan.
 
kimf
1. Skit i skarvlåda och svetsa i hop fibern bara och dra vidare i ny dukt bara, varför sätta en dosa?
2. Om du vill sätta en dosa, finns det små mini ODF:er i låda (vi brukar kalla dem skarvboxar) för 2 eller 4 par. Så får du patcha emellan bara. Sånna brukar vi sätta när vi gör fastighetsnät i fiber och man behöver dela på en stor fiberkabel och gå vidare åt olika håll.

Vill du sätta en skarvbox, finns här bra lådor till bra priser.
https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighetsnat-fiber/skarvboxar/
Vet inte om man kan handla där som privatperson.
 
Redigerat:
Jag tänkte bara gardera mig. Som sagt, jag har själv bara jobbat med fiberbrunnar så jag tänkte att det kanske behövdes någon form av dosa/kapsling även på ytterväggar. Kan jag skippa det så ser det bara bättre ut på huset också.

Jag gör så att jag drar klart den bit som ska skarvas i VP-rör och sätter upp konvertern, sen lämnar jag utrymme för eventuella dosor så får han göra som han vill. Är det inget krav lär han inte heller använda någon. :)
 
kimf
Nej, kan inte tänka mig att det är något krav om inte själva stadsnätet har någon skum policy. Men, om dom blåser fibern kanske dom vill att du drar samma dukt som dom dragit fram i gatan. Inte säkert att det är några problem, men kan ibland vara svårt att blåsa i för stora rör. Och ta extra radie i böjjarna om dem nu blåser sista biten. Drar han sista biten med dragtråd är det ju inte alls petigt då kan du lätt köra VP eller flex..
 
Vem äger fibernätet? Kan vara olika ansvarsförhållanden och krav på hur det ska installeras.
 
Han som ska svetsa jobbar åt de som äger linan så jag utgår från att han vet vad man måste och inte.
 
kimf
Squall Leonhart skrev:
Han som ska svetsa jobbar åt de som äger linan så jag utgår från att han vet vad man måste och inte.
Okej, fick uppfattningen av att du skulle svetsa ihop själv. Tror inte det gör någon skillnad, men han måste ju dels ha plats att svetsa först, sedan skarva ihop dukten med din ände. Så se till att lämna lite plats och extra längd på dukten du drar vidare.

Hade jag varit du hade jag skippat VP-röret och åkt in till ditt lokala stats nät och hämtat X meter dukt (av den typen dom använder) och dragit det. Vill du köra med VP-rör av annan anledning så kan du ju dra in dukten i det röret.
Ska du förlägga det i marken är det absolut inget krav, men inte dumt att lägga dukten i något tåligare, typ VP eller PEM. Ligger ju grunt, och tråkigt att hugga av skiten med en vanlig spade av misstag.

Så gjorde jag själv, då jag ville gjuta in dukten i ett golv som ändå höll på att gjutas och lite annat som inte ingår i "den vanliga installtionen". Drog, både utvändigt och invändigt i min trädgård min dukt genom ett tunnare PEM Dricksvattenrör då det fanns liggande.
 
hsd
Undrar om det är billigare att skarva slangen /dukten och blåsa in en ny fiber hela vägen
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
hsd skrev:
Undrar om det är billigare att skarva slangen /dukten och blåsa in en ny fiber hela vägen
Beror ju hur långt det är till FOS och vilken fiber man använder, samt att du måste få dit någon med blåsutrustning.
Inne huset kan man säkert handmata om man t.ex. använder en mikrokabel istället för blåsfiber.
 
I vårt område är skattning inget alternativ. Vill man ändra på termineringspunkten så får man blåsa in en ny fiber efter att ha blåst ute den gamla och skarvat ducten. Ägaren vill inte ha skarvar på fibern.

Fibern är ju inte så värst dyr, så det borde inte kosta så mycket extra så länge samma person kan både blåsa in fibern och svetsa kontakten.
 
Har du längre avstånd till FOS så kostar det x tusen att blåsa i ny fiber, kostnaden baseras i regel på meterpris även för den som blåser fiber, samt att det krävs två personer för att blåsa.
Har man otur så kan det vara en svårtblåst fiber vilket i värsta fall kan vara svår att få ut och ännu värre kan kräva grop på vägen (målar lite fan på väggen men inte helt ovanligt). Vet att en av de stora fiberägarna nu funderar på att införa skarvbox som man sätter utvändigt på huset om kunden vill flytta eller om man får ett fiberfel.
 
Den tidigare ägaren av huset som drog in fiber brydde sig inte ett dugg vart grejerna hamnade så han bestämde att 50 cm upp på väggen mitt i vardagsrummet var jättelämpligt.
Den ska nu flyttas till källaren istället och det blir en förlängning på 8 meter ungefär. Fiberstumpen som ska svetsas på har jag redan fått av killen som ska svetsa, så det borde vara rätt grejer.

Jag har även tittat på en lösning att ha fiberkonvertern direkt innanför källarväggen där den kommer in men det är en hemsk konverter med utgång för TV och sånt så den är gigantisk. Rummet den hamnar i då är "hemmabiorummet".
Fiberkillen har dock förklarat att det är bäst om man kan undvika skarvar men att det inte är ett problem.

Jag ska dock se över alla möjligheter innan jag tar ett beslut men ville med denna tråd mest bara få lite pejl på om man behövde en låda att skarva i eller inte så jag kan vara lite förberedd.
 
kimf skrev:
1. Skit i skarvlåda och svetsa i hop fibern bara och dra vidare i ny dukt bara, varför sätta en dosa?
2. Om du vill sätta en dosa, finns det små mini ODF:er i låda (vi brukar kalla dem skarvboxar) för 2 eller 4 par. Så får du patcha emellan bara. Sånna brukar vi sätta när vi gör fastighetsnät i fiber och man behöver dela på en stor fiberkabel och gå vidare åt olika håll.

Vill du sätta en skarvbox, finns här bra lådor till bra priser.
[länk]
Vet inte om man kan handla där som privatperson.
Hur menar du med punkt 1? Hoppas att du menar att det ska dit en skarvbox?
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.