Hej
Har sett andra här på forumet som frågat om det finns grejor för att skarva gamla 4-kantiga eternit-kanaler till moderna runda dimensioner men det finns ingen som svarat dem så jag gör ett nytt försök ;). De är 150 x 150 invändigt och godset är 7 mm. Kanalen är hel men när de byggde huset (-68) kapade de det taskigt så det kommer inte sticka ut genom väggskivmaterialet, vilket jag vill att det ska göra eftersom det är ett badrum. Är det någon som sett någon övergång?

Och sen hoppas jag på ett råd om nåt som avhandlats tusen ggr här men jag kan inte se att frågan om påverkan på fungerande ventilation. Huset har självdrag. Kanaler från badrum, gästtoa och tvättstuga. Det funkar OK tycker jag, det är torrt och bra överallt därför vill jag inte "sabba" nåt som verkar funka. Ska jag sätta fuktstyrd fläkt i badrummet nu när jag renoverar eller förstärka självdraget på alla kanaler med en fläkt på taket (gemensamt kanalutlopp) eller helt enkelt strunta i att göra något?

Oj vad långt det blev. Hoppas nån orkar plöja igenom någon gång efter nyår iaf!

Gott Nytt År på er alla fixare.
 
Jag stack ner ett spirorör i mina o tätade med fogskum. vet ej om det är bra med funkade för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.