Har en kabel som är dragen i rör inne i väggen som ska kopplas i centralen, men den är ca 50cm för kort till centralen, kan jag förlänga det med vago och sätta gips skiva på?
Det ska givetvia vara en dosa där kabeln ska skarvas!
 
Jag skulle inte ens tänka tanken utan byta hela kabeln.
 
  • Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
Man gör inte så. Men är det något problem att byta kabeln? I så fall kanske man skulle kunna göra så. Förutsatt att det blir en åtkomlig dosa där skarvningen sker.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man gör inte så. Men är det något problem att byta kabeln? I så fall kanske man skulle kunna göra så. Förutsatt att det blir en åtkomlig dosa där skarvningen sker.
Kabeln går inte att dras om, väldig många böjningar i väggen som hindrar att dra om kabeln.
 
Om du sätter en åtkomlig dosa skulle det bara vara en fullösning. Inte en otillåten lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Du får alltså inte "sätta gips skiva på" så att dosan byggs in utan den måste vara åtkomlig via ett doslock. Sitter dosan lågt måste locket skruvas fast. Osäker på exakt vad "lågt" är i centimeter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
170cm tror jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får alltså inte "sätta gips skiva på" så att dosan byggs in utan den måste vara åtkomlig via ett doslock. Sitter dosan lågt måste locket skruvas fast. Osäker på exakt vad "lågt" är i centimeter.
Det får bli en dosa med lock då
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får alltså inte "sätta gips skiva på" så att dosan byggs in
Jag kanske ska tillägga att du dessutom inte vill bygga in dosan. Citerar två inlägg från igår i en annan tråd som jag tror belyser varför man aldrig vill bygga in elprylar oåtkomligt. :(:cry:

C Challe777 skrev:
Den sitter ovanför skåpen och kan inte nås. Isåfall behöver jag såga för att komma åt den, nån som vet?
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har nämligen precis som dig byggt in dosan bakom limmade täckskivor och lär stöta på samma sak framöver om knappen behöver bytas ut…:dizzy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.