Hej.

Vi har köpt Ekebacken laminatbänkskivor från Ikea, EJ måttbeställda, och ska montera dessa i Metod skåpsstommar när köket börjar bli klart.

Någon med erfarenhet av hur man på bästa sätt skarvar ihop dessa? Tanken (efter en massa googlande) var att bara fästa dessa i underskåpen kloss an mot varandra med en limremsa mellan, avsluta med silikon i skarven - klart. Men kanterna har en liten fasad kant, behöver den bort först i båda ändarna?

Tacksam för tips från någon som monterat på ett hållbart sätt

PS. Kommer inte investera i måttbeställda bänkskivor så de tipsen undanbedes i detta skede.
 
Vår snickare gjorde precis som du planerar att göra. Det blev bra. Vi hade Karlby bänkskiva (fanér) dock. Den fasade kanten behölls och fylldes med silikon.
 
  • Gilla
EveArn
  • Laddar…
S Solidsoulbassman skrev:
Vår snickare gjorde precis som du planerar att göra. Det blev bra. Vi hade Karlby bänkskiva (fanér) dock. Den fasade kanten behölls och fylldes med silikon.
Då är jag inte helt fel ute verkar det som! Du råkar inte ha någon bild på hur skarven ser ut?
 
Vi fick två skarvar ganska nära varandra. Vi ville inte lägga pengar och väntetid på att bli av med en av dem. Vår kök är i vinkel så skarven vid hällen hade vi fått oavsett.

Köksbänk i trä med två skarvar nära varandra bredvid en inbyggd spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskiva med två synliga skarvar nära varandra bredvid en kaffebryggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En detaljerad vy av två bänkskivor i träimitation med en skarv nära en färgglad tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EveArn
  • Laddar…
Tack för bilder, det får bli som jag planerat att göra
 
E EveArn skrev:
Tack för bilder, det får bli som jag planerat att göra
Jag tycker att mina bilder inte var riktigt rättvisa - det ser bättre i verkligheten. Försökte göra en av fogarna själv - katastrof! Snickaren var ca 1000 gånger bättre (men han har ju övat …).
 
  • Gilla
EveArn
  • Laddar…
S Solidsoulbassman skrev:
Jag tycker att mina bilder inte var riktigt rättvisa - det ser bättre i verkligheten. Försökte göra en av fogarna själv - katastrof! Snickaren var ca 1000 gånger bättre (men han har ju övat …).
Övning ger färdighet sägs det. Jag ska ge mig på det själv med tejpremsa på vardera sida har jag tänkt. Vi får se hur det går
 
  • Gilla
Solidsoulbassman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.