Finns väl lite olika metoder beskrivna men mest rekommenderade verkar vara löda + krympslang med lim.
Borde inte löda + silikon för våtutrymme funka lika bra eller finns det risk att silikonet slits bort över tid så man ändå måste skydda silikonet med tex krympslang?
 
Rätt sätt är väl de vaselinfyllda slitskontakterings-skarvarna.

Löda är bara bängligt och resulterar i en hård bit där man riskerar brott just utanför skarven.

Om silikonet avger ättiksyra vid härdningen så orsakar det korrosion.

Protte
 
Apropå skarvning....
Om jag vill lägga till en ö på redan dragen slinga, tänker jag då rätt genom att klippa kabel, skarva på ny, skapa ön och gå tillbaka och skarva på befintliga igen? Alltså 2 skarvar, eller finns det något annat sätt att göra detta på?
 
Japp, måste bli två skarvningar.

Protte
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Korvgubbe
MrBoes skrev:
Apropå skarvning....
Om jag vill lägga till en ö på redan dragen slinga, tänker jag då rätt genom att klippa kabel, skarva på ny, skapa ön och gå tillbaka och skarva på befintliga igen? Alltså 2 skarvar, eller finns det något annat sätt att göra detta på?
Det går ju att lossa ena änden från laddstationen, dra upp tråden till den punkt du vill göra ön, lägga tråden och skarva på en bit på slutet så det räcker fram till laddstationen igen. Då får man bara en skarv istället för två, men om det är värt jobbet får nog var och en avgöra utifrån sin egna situation.
 
Den tanken slog mig först, men orka, kabel nedgrävd och är lååååång :) Tack för svar dock.

Så vitt jag förstår så ska inte flera bra skarvar påverka signalen, tänker skriva upp vart utifall minnet sviktar, då kan jag kolla skarvarna de första man gör om det strular i framtiden.
 
MrBoes skrev:
Den tanken slog mig först, men orka, kabel nedgrävd och är lååååång :) Tack för svar dock.

Så vitt jag förstår så ska inte flera bra skarvar påverka signalen, tänker skriva upp vart utifall minnet sviktar, då kan jag kolla skarvarna de första man gör om det strular i framtiden.
Har du någon annan skarv i närheten kan du ju dra kabeln åt något håll och skarva dit en bit ny kabel för att täcka luckan, då blir det ju bara en ny skarv. Annars är det ju svårt att komma undan utan två skvarvar.
 
Har en skarv sedan tidigare men det är för långt bort. Hade turen att knata förbi grannen när en robotinstallatör var där, fick en näve skarvdon och kabel av honom, så nu är ön fixad (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.