Har tre bänkskivor som ska skarvas till ett "U". Kanterna är rundade och frågan är hur jag på bästa sätt skarvar ihop dem. Ska jag satsa på diagonala snitt i hörnen, eller vinkelräta? Hur gör jag skarvarna omärkbara på bästa sätt?
 
Det finns skarvlister av aluminium, men det blir inte så snyggt.
Jag skulle gjort raka skarvar. Det är lite trixigt eftersom du måste gira själva rundningen, men är man nogrann funkar det. Fräs/såga i ett kex i skarven och fräs in speciella beslag för skarvning på undersidan.
 
  • girning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så tänkte jag, men vad är ett "kex"?
 
Ett så kallat lamellkex är en liten oval räfflad träbit. Fungerar som lite som en träplugg, fast exaktare och starkare.

Edit: Kolla här
 
Tänkte bara förtydliga, du behöver alltså använda en lamellfräs för att fräsa ur spår i skarvytorna och sen limma in lamellkex med 15-20 cm mellanrum.
 
Nu börjar det bli överkurs och risken är ju överhängande att man gör fel på skivan om man aldrig gjort det förut. Och då finns det ingen återvändo. Ny skiva.
Jag får nog hitta på något annat.
 
zingo skrev:
Nu börjar det bli överkurs och risken är ju överhängande att man gör fel på skivan om man aldrig gjort det förut. Och då finns det ingen återvändo. Ny skiva.
Jag får nog hitta på något annat.
Öva på att såga och sammanfoga några restbitar av bänkskivor innan du ger dig i kast med det riktiga materialet.
 
Bra idé, men jag har inga restskivor ännu.
 
Skulle om jag var osäker åka till ett snickeri så fick dom anpassa skivorna till varandra på ett proffsigt sätt. Var noga med att få med väggvinklarna som skivorna ska ligga emot, tillverka ev mallar av vanlig läkt eller ngt annat virke du har så kan dom föra över vinkeln direkt till skivorna. Lycka till.
 
zingo skrev:
Bra idé, men jag har inga restskivor ännu.
Brukar kunna få gratis restskivor på K-rauta, Silvan, Bauhaus etc om man frågar. Det finns 2 typer av restskivor, dem som säljs för typ 200 kr metern som är större och och går att använda till nåt, samt dem som i alla fall hamnar i sopcontainern. Dessa ämnade för sopcontainern har udda former och är ojämnt sågade etc. Dem är dock utmärkta att öva på.
 
Mikael_L
Jag antar att det också går att testa med lite golvspån eller liknande, om det är något du har lite över av.
Alltså att fräsa + kexa, att testa den där lilla urtagningen i vinkel måste du nog ha bänkskiva till.
 
Skivorna ska ju ligga på reglar som utgör stommen för skåp och hyllor under desamma. Kan man inte lägga en regel längs en skarv och t.ex koppla ihop regel med skivor med hjälp av ett antal plåtvinklar efter att ha sågat så gott man kan?
 
johnnyz skrev:
Skulle om jag var osäker åka till ett snickeri så fick dom anpassa skivorna till varandra på ett proffsigt sätt. Var noga med att få med väggvinklarna som skivorna ska ligga emot
Word! Väggarna lär inte vara exakt 90 grader mot varandra och skarven i en bänkskiva måste bli *jättebra* för att det ska vara snyggt och så att det inte kommer ner vatten och smuts i skarven.
 
Vet någon varför man i princip alltid gör som på Larsa's bild, istället för att såga skivorna i 45° tvärs över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.