Innan någon börjar hänvisa till gamla trådar så vill jag säga att jag har sökt och läst det som finns skrivet i ämnet :) Tyvärr har jag inte kommit till någon vettig slutsats.

Ska skarva på nya 110-rör på gammal gjutjärnsstam (4") och har förmodligen valet att göra det i befintlig sko/muff på gjutjärnsröret eller på kapat rör.

Vilket är att föredra om skarven ska gjutas in igen? Har sett säkert fyra olika lösningar på skarven, nämligen dessa:

1) Skarva släta rör med ett "gummirör" med två slangklämmor.

2) Skarva PVC i gjutjärnssko med gumminippel.

3) Skarva släta rör med krympmuff som värms på gjutjärnsröret.

4) Skarva PVC i gjutjärnssko med muff som sättes på PVC-röret och täta alltihopa med kitt.

Vilken lösning är att föredra i min situation? Vad behövs för prylar (exempelvis typ av kitt till sista lösningen)?




 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har precis bytt stammar i mitt hus anno 1942, och skarvat 110 PVC mot gjutjärn. Då användes en, jag tror den kallas "stos" som appliceras över skarven, som en gigantisk slangklämma bredd 65mm. Den dras åt med två rejäla bult och innanför den är det gummi som således tätar mot båda rören. Den ser betydligt stadigare och rjälare ut än den Gummislang med två slangkämmor som du skrev om. Däremot vet jag inte om den duger att gjuta in. Men det var i vaje fall lite av min erfarenhet om det kan hjälpa dig något.
 
jacvenza skrev:
Har precis bytt stammar i mitt hus anno 1942, och skarvat 110 PVC mot gjutjärn. Då användes en, jag tror den kallas "stos" som appliceras över skarven, som en gigantisk slangklämma bredd 65mm. Den dras åt med två rejäla bult och innanför den är det gummi som således tätar mot båda rören. Den ser betydligt stadigare och rjälare ut än den Gummislang med två slangkämmor som du skrev om. Däremot vet jag inte om den duger att gjuta in. Men det var i vaje fall lite av min erfarenhet om det kan hjälpa dig något.
Kan det vara det Sigro kallar Jet-koppling? Ser ut som det du beskriver... Följdfrågor: Har du gjutit in kopplingen? Skarven skedde då på kapat gjutjärnsrör? Antar att det var skarv 110mm PVC mot motsvarande gjutjärnsdimension. Hanterade kopplingen storleksskillnaden? Tycker att mina gjutjärnsrör verkar vara aningen mindre än 110mm...
 
Hej!

Om du har en gjutjärns-stos så är det bättre, och billigare att
trycka i en gummi-nippel.
Jag tycker att purus är ett bra märke på g-nipplar(svarta),
det är inga problem att gjuta igen denna skarv.

Har gjort 100-tals sådana utan problem, kan vara lite jobb att få
fram stosen bara, kolla sedan att den inte är sprucken så är
det inget problem. :)
 
vvs-are skrev:
Hej!

Om du har en gjutjärns-stos så är det bättre, och billigare att
trycka i en gummi-nippel.
Jag tycker att purus är ett bra märke på g-nipplar(svarta),
det är inga problem att gjuta igen denna skarv.

Har gjort 100-tals sådana utan problem, kan vara lite jobb att få
fram stosen bara, kolla sedan att den inte är sprucken så är
det inget problem. :)
Det är det som är problemet, misstänker att stosen kommer bli skadad eller inte går att nå då den kommer för nära taket i krypvinden. Om jag lyckas få loss röret utan att skada stosen satsar jag nog på gumminippel, känns som det mest okomplicerade.

Den andra skarven kommer bli på avluftningsröret som går ut genom taket. Det saknar stos då det liksom blir åt fel håll (vill inte byta röret ut genom taket, bara upp på vinden). Gissar att Jet-koppling är lämpligt där?
 
phl skrev:
Kan det vara det Sigro kallar Jet-koppling? Ser ut som det du beskriver... Följdfrågor: Har du gjutit in kopplingen? Skarven skedde då på kapat gjutjärnsrör? Antar att det var skarv 110mm PVC mot motsvarande gjutjärnsdimension. Hanterade kopplingen storleksskillnaden? Tycker att mina gjutjärnsrör verkar vara aningen mindre än 110mm...
Ja det var ett fyrtums gjutjärn som skarvades mot ett 110 PVC. Det ser ut som om vi talar om samma koppling. Jag har inte gjutit in kopplingen för den den sitter ovanför sulan och vet heller inte om man kan det (men varför skulle man inte kunna det?).
När det gäller anslutningen till luftningen, så går det utmärkt med den sk Jetkopplingen, har nämligen gjort likadant.
 
jacvenza skrev:
Ja det var ett fyrtums gjutjärn som skarvades mot ett 110 PVC. Det ser ut som om vi talar om samma koppling. Jag har inte gjutit in kopplingen för den den sitter ovanför sulan och vet heller inte om man kan det (men varför skulle man inte kunna det?).
När det gäller anslutningen till luftningen, så går det utmärkt med den sk Jetkopplingen, har nämligen gjort likadant.
Tack för det svaren. Mätte rören och de var 110 mm utvändigt (lättare när de är uppbilade). Verkar finnas två olika jet-kopplingar, en för inomhusbruk och en för ingjutning och utomhusbruk. Blir mao den senare om det inte skulle råka sig så väl att jag får en lämplig stos på röret.
 
phl skrev:
Tack för det svaren. Mätte rören och de var 110 mm utvändigt (lättare när de är uppbilade). Verkar finnas två olika jet-kopplingar, en för inomhusbruk och en för ingjutning och utomhusbruk. Blir mao den senare om det inte skulle råka sig så väl att jag får en lämplig stos på röret.
Lycka till!
:)
 
phl skrev:
Tack för det svaren. Mätte rören och de var 110 mm utvändigt (lättare när de är uppbilade). Verkar finnas två olika jet-kopplingar, en för inomhusbruk och en för ingjutning och utomhusbruk. Blir mao den senare om det inte skulle råka sig så väl att jag får en lämplig stos på röret.
Skit oxo, skulle skarva ihop rören ikväll för att sedan gjuta in dem. Givetvis var avloppsröret inte 110 just där utan mer 100-105mm vilken gör att den dyra syrafasta Jet-kopplingen jag köpt inte passar. Det går inte att komprimera gummimuffen tillräckligt mycket. Får väl se om jag kan få tag på en krympmuff snarast så att renoveringen inte avstannar.

Kan det vara ett problem med en krympmuff här då den liksom hamnar på "fel håll", vatten forsar ut utanpå gjutjärnsröret och tätas då endast av gummipackningen som följer med muffen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.