Hej,
Efter att inte lyckats logga in i nya forumet så har jag fått registrera mig igen under annat namn. Hoppas marlene och c/o fixar det snart.  :-/

Till saken. Jag undrar hur man på bästa sätt skarvar vanlig 6mm2 FK. Stigarledningen till övervåningen räcker inte dit jag vill ha centralen, men det handlar bara om ca 3 m.

Får man skarva i vanlig infälld dosa med grön torix (skulle inte tro det) eller hur gör man bäst?

/Herman


 
kör med press skarvhylsor så får du en pålitlig skarv
 
Tack! Bra, jag har använt liknande förut, fast det var med en skruv som gick av när rätt moment uppnåtts (1-16mm2).

Finns det andra bra sätt också? Förutom att byta ut hela kabeln?

/herman
 
stor :sockerbit: ;D
 
Hehe... tja, varför inte :)
 
sök på malbergs elektriska.......artikel nr 1440862
 
Vad är en pressskarvhylsa? används den bara för grövre ledningar?
 
Topaz skrev:
Vad är en pressskarvhylsa? används den bara för grövre ledningar?
Presskarvhylsa är en rund metalbit med ett genomgående 6mm2 hål.
Principen är detsamma som sockerbitar, men man använder ett specialverktyg som man pressar ihop hylsan med i varje ände. Trådarna läggs omlott om varandra. Trådarna skarvas i en dosa som man sen fyller med en speciell massa som inte är elektrisk-ledande. Denna dosa & skarv blir sen vattentätt.
Skarvningen används ofta till grova matarkablar och jordkablar utomhus.
 
Pierre1981 skrev:
Presskarvhylsa är en rund metalbit med ett genomgående 6mm2 hål.
Principen är detsamma som sockerbitar, men man använder ett specialverktyg som man pressar ihop hylsan med i varje ände. Trådarna läggs omlott om varandra. Trådarna skarvas i en dosa som man sen fyller med en speciell massa som inte är elektrisk-ledande. Denna dosa & skarv blir sen vattentätt.
Skarvningen används ofta till grova matarkablar och jordkablar utomhus.
Tack för ifon. Då har man lärt sig något idag också!
 
Japp... en toppklämma blir det nog... enkelt och snabbt. Och bra.

Tack för tipsen!

/Herman
 
nää ! använd en stor sockerbit, de gjorde vi på 50 lgher nyss när vi skarvade stigare!
 
Det bästa är att skarva den med presshylsa (gul) 6mm2. Finns på http://www.hedlundsel.se under kontaktpressning-skarvhylsor. Problemet med "sockerbitar" är att plasten har en tendens att torka ut och ramla bort efter en tid och då har du en oisolerad skarv.
 
Finns ju dosor med 6kvmm plintar. Tycker jag är det enklaste.
 
Tror att TS har löst problemet.. Han har ju haft 4 år på sig :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.